17 Disember 2010

Ujian bertulis terakhir SPM



4.00 petang.

Jawapan disemak. Masih berbaki beberapa soalan yang memerlukan pembetulan dan isi untuk dipenuhkan. Perah, perah, perah lagi otak. Jangan biarkan kosong. Lebihkan jawapan?

4.20 petang.

“Perhatian kepada semua pelajar (sebelum ni ketua pengawas tu sebut –calon), anda masih ada 10 minit lagi sebelum tamat waktu peperiksaan. Sila ikat kertas tambahan dengan keadaan kertas jawapan di bawah sekali. Tak perlu tebuk dan buat lubang. Mana yang sudah ikat terbalik, tak ada masalah. Jangan gelabah, jangan takut.”

Ketua pengawas sangat baik. Sikit pun tak tensyen, pada wajahnya dan yang pasti, kami. Alhamdulillah.

Pandang kiri. Sahabat saya berkata ‘tebuk’ tanpa suara. Saya cuma tersengih. Mungkin ada dalam kalangan kami yang menebuk kertas jawapan. Kesilapan yang dimaafkan.

4.30 petang

Jam seolah-olah memberitahu kami “kau dah merdeka, sudah tamat!”. Alhamdulillah. Itulah ungkapan yang kukira terbaik untuk diucapkan.

“Perhatian kepada semua calon, masa untuk menjawab telah tamat. Sila ikatkan kertas jawapan anda beserta kertas tambahan. Cikgu2, sila kutip kertas,” memberi arahan dengan tegas, tetapi penuh wibawa.

“Sementara menantikan kertas anda dikutip, calon2 bolehlah menyemak angka giliran dan nombor kad pengenalan,” tambah ketua pengawas. Suaranya kedengaran melalui corong2 pembesar suara membuatkan saya yang berada di belakang dapat mendengar dengan jelas.

Kertasku diambil. Pusingkan kepala. Kulihat wajah sahabat2 penuh dengan seri. Ada yang berjabat tangan dan mengucap tahniah. Gembira. Dewan peperiksaan mula riuh.

Sebelum kami meninggalkan dewan peperiksaan, ketua pengawas menyampaikan 2 pesanan yang bermakna buat kami.

Pertama, kami dinasihatkan agar memenuhkan masa lapang dan cuti sekolah yang panjang ini dengan perkara dan aktiviti yang berfaedah. Itu sudah pasti kami tahu cikgu. Cuma perlaksanaannya kurang. Rasanya.

Kedua, mana2 kad pengenalan yang sudah rosak, boleh dibuat baru dengan bayaran RM10 sahaja.

“Saya tengok ada yang sudah rosak kad pengenalannya; sekeping2 diasingkan di atas meja.”
Tersengih. Itu saja. Ketua pengawas seorang yang peramah.

Akhir sekali, beliau berharap agar kami mendoakan para pengawas peperiksaan selamat di dunia dan lebih2 lagi di akhirat, begitu juga diri kami. Itulah persepsi orang luar terhadap pelajar agama yang berkopiah putih, bertudung labuh. Tidak lupa mengharapkan doa daripada golongan ini. Realisasikanlah, baikpulihkanlah, tambahbaikkanlah.

Para pelajar bersalaman dengan pengawa-pengawas peperiksaan. Adab dijaga walau di mana juga berada, dengan siapa jua.

Tiada lagi buku SPM yang perlu dibaca pada lewat malam, tiada lagi latih tubi SPM yang dibuat, tiada lagi ‘ah, bawak slip SPM dan IC’. Yang tinggal hanyalah kenangan, pengalaman. Apa yang penting sekarang, meneruskan pengharapan agar Dia memakbulkan doa kami, agar Dia melembutkan hati pemeriksa kertas kami, agar Dia member kami rezeki untuk mendapat keputusan yang cemerlang. InshaAllah. Harapan itu dimaksudkan lagi dengan berdoa dan melakukan solat sunat hajat.

Orang yang merdeka. Tapi tidak sesekali merdeka daripada menuntut ilmu, itu yang pasti.

Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah Kertas 1, jam 2 pm, mata pelajaran terakhir. Pengalaman diri.

16 Desember 2010, selamat tinggal.
11 Disember 2010

Sakit hati? Ubatilah.

Penyanyi: Opick

Tajuk Lirik Lagu: Obat Hati

Tombo ati iku limo perkarane

Kaping pisan moco Qur'an lan maknane

Kaping pindo Sholat wengi lakonono

Kaping telu wong kang sholeh kumpulono

Kaping papat kudu weteng engkang luwe

Kaping limo dzikir wengi engkang suwe

Salah sakwijine sopo biso ngelakoni

Mugi-mugi Gusti Allah nyembadani

Tombo ati iku limo perkarane

Kaping pisan moco Qur'an lan maknane

Kaping pindo Sholat wengi lakonono

Kaping telu wong kang sholeh kumpulono

Kaping papat kudu weteng engkang luwe

Kaping limo dzikir wengi engkang suwe

Salah sakwijine sopo biso ngelakoni

Mugi-mugi Gusti Allah nyembadani

Obat hati ada lima perkaranya

Yang pertama baca Quran dan maknanya

Yang kedua sholat malam dirikanlah

Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh

Yang keempat perbanyaklah berpuasa

Yang kelima dzikir malam perpanjanglah

Salah satunya siapa bisa menjalani

Moga-moga Gusti Allah mencukupi


HENTIKANLAH UCAP 'SAKITNYER ATI AKUUUUUUU'. Sebaliknya, rawatla hatimu. ^_^

16 November 2010

iduladha 1431 menjelang tiba~


ayuh kualaiti amalan kita dapat dipertingkatkan seiring perjalanan M.A.S.A
salam iduladha!
^_^
24 Oktober 2010

Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak

Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.

  2. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalahdibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.

  3. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.

    Sumber


    Bismillah

    Semasa berada di tingkatan 4, Guru saya pernah memberitahu, mengikut fatwa, inai haram dipakai kerana bercorak macam tatu.

    "Hah, risau pelajar perempuan dengar inai tak boleh pakai time kawen," katanya. Lebih kurang.

    Huh, kalau ditenung lama-lama, cantik juga kalau jari-jemari ini berinai. :-) Tapi peraturan di Ma'ahad tidak membenarkan pelajar berinai, kecuali ada masalah kesihatan. Adakala terasa malu juga kalau berinai kerana kebiasaannya orang yang berkahwin saja jari2nya merah menyala dek inai.

    Keputusan carian ini agak melegakan hati saya. Jadi, tak perlu risau lagi kalau nak berinai, yek? Ikut batas2 yang telah digarislah yek! ^_^

19 Ogos 2010

aku tak sekuat baginda

bismillah..
ya rasulallah..
diri ini tak sekuat dirimu..
tapi kucuba mengikut caramu..
sejarahmu sentiasa memotivasikanku..
peransang tuk terus berdiri dengan gagah..
adakala terjatuh juga..
kutahu sakit yang kurasa tak seperti kuatnya sakit yang dirimu terima..
namun kucuba berdiri..
kerana kutahu sungguh bahawa perjuangan itu penuh dengan onak..




kubencikan keadaan dunia kini..
bawalah aku pergi jauh..
kalaulah dirimu di sini..
kusedar sebenarnya pejuang2 amat dekat denganmu..
sungguh hakikatnya jalan lurus terbentang..
sahabat2 sentiasa bersama..
apa yang dirimu tinggalkan untukku amat besar..
kutak perlu gentar lagi..
akan kuberjuang menyambung amanah ini..
hinggalah di hujung nyawaku..

aku insan lemah~
06 Ogos 2010

kalam Imam Syafi'e - 4 Perkara-

Empat perkara menguatkan badan

1. Makan daging
2. Memakai haruman
3. Kerap mandi
4. Berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan

1. Banyak berkelamin (bersetubuh)
2. Selalu cemas
3. Banyak minum air ketika makan
4. Banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata

1. Duduk mengadap kiblat
2. Bercelak sebelum tidur
3. Memandang yang hijau
4. Berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata

1. Memandang najis
2. Melihat orang dibunuh
3. Melihat kemaluan
4. Membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran

1. Tidak banyak berbual kosong
2. Rajin bersugi (gosok gigi)
3. Bercakap dengan orang soleh
4. Bergaul dengan para ulama

25 Julai 2010

marah

bismillah.

terasa marah apabila saudaraku diperendahkan.

apa aku juga pernah melakukan seperti itu?

ampuni dosaku Ya Allah, andai aku pernah melakukan perbuatan tidak bermoral itu.

andai aku marah dengan perbuatan itu, perlulah aku marah yang tidak kerana nafsu semata-mata.

kerana marah dengan dorongan nafsu semata, akan merugikan aku.

aku belajar, marah itu ada, tapi perlu pada tempatnya.

setelah ini, aku akan cuba juga bersabar daripada marah andai marah itu disertai nafsu.

rasional.

itu akan menambah baikkan keadaan.

semoga berjaya, aku dan sahabat-sahabat yang menghadapi situasi amarah.
03 Julai 2010

Kenapa menangis. . .

kenapa kamu menangis?

kerana. . .
dicerca,
diejek,
dimarahi,
diperli,
dipulau,
dipersalahkan,
dijadikan bahan sendaan,
dikutuk,
diburukkan,
terang-terangan atau. . .
di belakang. . .

sedih, pilu, lemah, hampa. . .

bukankah kamu cuba melaksanakan amar ma'ruf nahi munkar?

walhal cuba untuk menasihatinya,
mengingatkannya,
menegurnya,
mengajaknya kepada kebaikan,
memintanya agar menjauhkan keburukan,
mahu bersama menyucikan hati. . .
bersama dengan hati yang bersih mengorak langkah. . .

andai ada kesilapan, tegurlah, bukan dibalas dengan kutukan. . .

menangislah wahai sahabat andai itu dapat meredakan api kemarahan dan dendammu.
menangislah kerana dengan air mata yang gugur itu akan menggugurkan kesedihan kamu.
bangkit bersemangat, usah lemah, kamu kental, kamu kuat, kamu memaafkan kesilapan mereka.
mereka tidak tahu, tidak mengerti, tidak faham.
ketahuilah, jalan-jalan itu yang pernah dilalui RASULULLAH, PARA SAHABAT, GOLONGAN YANG MENEGAKKAN KALIMAH LAILAHAILLALLAH.
kamu mengikuti sunnah perjuangan baginda, dan pastilah kamu tidak keseorangan.
sabarlah untuk sementara waktu yang singkat ini sebelum dijemput ILAHI.
sangat singkat.
23 Jun 2010

Jangan jadi malas

Pada masa dahulu, ada sebuah kampung dimana semua rakyatnya amat RAJIN belaka tidak ada yang malas. Jadi pada suatu hari, rajanya membuat pengumuman hendak mencari seorang yang malas.

Semasa perhimpunan itu, adalah seorang lelaki mengaku

Katanya : "saya adalah yang paling malas"

Raja pun bertanya : "apa tahap malas awak?"

Lalu jawab lelaki tersebut : "kalau saya hendak makan,ada orang yang menyuapkan saya".

Tiba-tiba datang seorang lelaki lagi : "Saya lebih malas lagi dari dia tuanku".

Tuanku pun bertanya kepadanya : "sampai mana pulak tahap malas awak?"

maka jawabnya : "Kalau saya makanpun, sampai ada orang tolong kunyahkan".

Maka raja pun terdiam?

Tanpa disangka2 datang seorang budak lelaki datang kepadanya sambil berkata:

"saya adalah yang paling malas tuanku".

Raja pun bertanya, : "bagaimana pula tahap kemalasan awak?"

budak itu pun menjawab : "Nak cite pun malas"

Sumber

Saya>
Tak sangka ada jugak yg bagi alasan malas sebegitu..
kenapa perlu bermalasan sedangkan kalau nak diikutkan, tanggungjawab kita sebagai seorang muslim lg banyak drpd masa yang kita ada.. bak kata2 Asy-Syahid Al-Imam Hasan Al-Banna, begitulah..
semoga mendapat manfaat bersama.. renung-renungkan.. =)



malas nak mengumpat.. tak suka buat maksiat..
19 Jun 2010

SUKMA DI MELAKA GAGAL....

SUKMA di Melaka berbaki 2 hari lagi. bermacam - macam berita negetif yang dapat dilihat, cuma pihak media tak pandai buat liputan. bak kata perpatah : Indah Khabar Dari Rupa. Pertama, sasaran yang diwar - warkan Melaka akan capai 60 pingat emas, jauh tersasar..... kedua, sambutan penonton hambar dan layu. Khabarnya pelajar - pelajar sekolah dan kolej dipaksa hadir ke veneu tampat pertandingan. Ketiga, makanan para atlit tidak terurus. Keempat, sasaran pelancong sukan yang diwartakan oleh Ali Rustam 500 ribu, angan - angan Mat Jenin.... Kelima, urusan tapak perniagaan sempena SUKMA gagal diuruskan oleh penganjur yang dapat tender.
Saya difahamkan tiga tapak utama disewakan untuk perniagaan iaitu Kota Fesyen, MITC dan Stadium Hang Jebat. Ratusan khemah perniagaan disewakan dengan harga yang agak tinggi, tapi semua gulung tikar lebih awal kerana tak ada pengunjung serta tiada program menarik untuk orang berkunjung.
Saya serta rakan - rakan pimpinan DAP dan AMK sempat melawat peniaga - peniaga malang terbabit, banyak aduan yang kami terima tentang sikap penganjur yang keterlaluan. Hingga menggunakan khidmat gengster memukul peniaga semata - mata untuk mendapatkan baki wang sewaan. Saya sungguh bersimpati, apatah lagi ada yang datang dari luar Melaka mencari rezeki, tapi kerugian dan penghinaan yang mereka perolehi. Ada yang mengatakan mereka tak akan datang ke Melaka lagi untuk berniaga. ya, saya pun setuju selagi UMNO memerintah Melaka, nasib anda tak ada jaminan, walau pun anda melayu lagi UMNO.

Sumber

Saya> Boleh jalan da ali rustam.. :-p yg jd mangse sape? rakyat melake le bee.. melake maju due ribu sepuloh~

nk igtkn, sukan jg 1 ibadah..
12 Mei 2010

Tutuplah pekung saudaramu..

Bismillahirrahmanirrahim..




Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, Nabi salallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,:
“Barang siapa melepaskan seorang mukmin dari kesusahan hidup di dunia, niscaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat, barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit niscaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Barang siapa menutup aib seorang muslim, maka Alloh akan menutup aibnya di dunia dan akhirat. Allah akan menolong seorang hamba, selama hamba itu senantiasa menolong saudaranya. Barang siapa menempuh perjalanan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan jalan baginya menuju surga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya bersama-sama, melainkan akan turun kepada mereka ketenteraman, rahmat Allah akan menyelimuti mereka, dan Allah memuji mereka di hadapan (para malaikat) yang berada di sisi-Nya. Barang siapa amalnya lambat, maka tidak akan disempurnakan oleh kemuliaan nasabnya.”
(Hadis diriwayatkan oleh Muslim)

Makhluk A: Hang nak tau? Si x mengamuk tak tentu pasal semalam.. Alkisah Si x kena tinggal bas. Sudah la ramai duk perhatikan Si x.........

Makhluk B: Ya ka? Agaknya Si x tak sihat, tu pasal emosi dia tak terkawal............

Makhluk C: Mana...... Memang sejak azali perangai Si x macam tu. Tak tau ka? Memalukan betul........

Makhluk-makhluk: Oooooo.........

Seronok aibkan orang?
Atau, seronok diaibkan?
Cuba letakkan diri kalian pada tempat orang yang kalian aibkan.
Malu?
Tak pun kalian bayangkan Tuhan aibkan kalian depan umat2 Nabi Adam hinggalah umat Nabi Muhammad.
Sekarang, apa rasa??
Tapi inshaAllah, kalian tak kan buat perkara seperti ni, kan? =)
Pastilah kalian dan penulis sendiri mahukan aibnya ditutup oleh Allah di dunia dan di akhirat.

Sudah2lah tu, cerita yang tidak diketahui kesahihannya, janganlah disebar-sebarkan. Apatah lagi ditokok-tambah. Siasat dulu cerita2 yang orang bawa sebelum percaya bulat2. Kelak, memakan diri~

Pesanan ini disediakan khas untuk penulis dan yang mahu mengambil peringatan. Sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk manusia. =)

29 Mac 2010

Jom Heboh: Format asing penonton tiada masalah

KOTA BHARU, 28 Mac: Ketua Pegawai Eksekutif Rangkaian Televisyen Media Prima Berhad, Datuk Seri Farid Ridzuan, berkata pihaknya tiada sebarang masalah untuk mematuhi peraturan enakmen hiburan di Kelantan dan akan menggunakan format pengasingan penonton seperti di negeri ini apabila bertandang ke Johor nanti dalam siri jelajah Jom Heboh seluruh negara tahun ini.

“Saya lihat penonton begitu gembira hadir ke konsert ini walaupun mereka dibahagikan kepada tiga tempat yang dihalang dengan pagar besi di antara satu sama lain,” ujarnya ketika ditemui selepas berakhir konsert Jom Heboh di Stadium Sultan Muhammad ke-IV malam tadi.

Beliau juga melahirkan rasa kagum di atas sambutan yang amat menggalakkan dan setakat ini Kelantan adalah negeri yang begitu berjaya dalam mengadakan program Jom Heboh yang berakhir malam tadi.

“Saya merakamkan ucapan terima kasih kepada Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz serta kakitangan kerajaan negeri yang begitu mesra dalam memberi kerjasama kepada kami dalam menjayakan program ini untuk kali pertama di Kelantan dan insya Allah ia akan diadakan pada setiap tahun di sini sekiranya mendapat kelulusan pihak kerajaan,” kata beliau.

Beliau juga berkata walaupun program Jom Heboh hanya diadakan dua hari tetapi dari segi pendapatan peniaga ia amat menggalakkan sehinggakan ada beberapa gerai jualan kehabisan barangan sebelum berakhir program.

“Saya juga ingin memohon maaf kepada kerajaan Kelantan sekiranya selama dua hari Jom Heboh berada di Kelantan ada sedikit sebanyak kekurangan yang berlaku dan ia akan ditingkatkan pada masa akan datang.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan negri, Datuk Takiyuddin Hassan (gambar kanan) berkata, pihak penganjur telah sanggup untuk mematuhi peraturan yang kerajaan tetapkan dan tidak menafikan masih terdapat beberapa kes terpencil dalam perlaksanaannya kali ini.

“Saya akui masih terdapat banyak perkara yang perlu dibetulkan dalam penganjuran kali pertama ini dan insya Allah ia akan dibincangkan dengan penganjur sekiranya mereka ingin adakan tahun hadapan di sini,” katanya.

Kerajaan memandang serius dalam meluluskan mana-mana agensi mahupun syarikat yang ingin adakan pertunjukan mahupun hiburan kerana memikirkan terhadap kesannya terlebih dahulu.

“Kita lihat dalam penganjuran konsert hiburan pentas yang diadakan malam ini, penonton telah diasingkan dalam tiga peringkat iaitu kaum lelaki, perempuan dan juga berkeluarga (gambar bawah) dan menampilkan hanya penyanyi lelaki sahaja,” ujar beliau lagi.

Walaupun ini kali pertama konsert yang tidak ada artis wanita, namun ia amat berjaya dan stadium dipenuhi orang ramai yang dianggarkan hampir 40,000 hadirin yang menampilkan artis lelaki seperti Jamal Abdillah, Jay Jay, Yassin, Kumpulan Raihan termasuk Megat Nordin.

Kelantan sememangnya tidak menghalang mana-mana pihak untuk tampil untuk mengadakan pelbagai bentuk hiburan, namun ia mestilah mematuhi enakmen hiburan negeri yang telah menjadikan dasar Islam sebagai garis panduan.

Setiap kali masuk waktu Maghrib, azan telah dikumandangkan dan penyediaan tempat solat yang banyak juga turut memberi keselesaan kepada pengunjung.

Sumber: Harakahdaily.net


Alhamdulillah, Bandaraya Islam yg membangun! =)

Beginilah hasilnya apabila ulama' diletakkan di ranking atas dalam pentadbiran.

TAKBIR!


khusyuk dalam solat mengajar kita fokus dalam pekerjaan seharian. subhanallah~


RAHSIA KHUSYU' DALAM SOLAT

Mendorong Khusyuk Dalam Solat AgamaYa Allah..tunjukkan kami jalan yang lurus,iaitu jalan orang-orang yang Engkau beri nikmat kepadanya,bukan jalan yang Engkau murkai,dan bukan pula jalan mereka yang sesat..Tetapkan imanku ya Allah,Untukku terus mencari cintaMu.

Untuk mendapatkan khusyuk dalam sembahyang, (selain sujud sahwi..)

1. Berdoa

Terutamanya hendaklah kita berdoa memohon restu kepada Allah ‘azza wajalla supaya Dia mengurniakan kepada kita khusyuk, taufik hidayah dan ‘inayahnya dalam mengerjakan ibadah sembahyang, di samping kita melaksanakan usaha-usaha dan langkah-langkah berikut:

2. 'Tinggalkan dunia'

Sebelum masuk bertakbiratul ihram, terlebih dahulu kita mestilah mempunyai kesedaran, bahawa kita bersembahyang, kita mengadap dan menyembah Allah yang Maha Besar.

Kosongkan hati dari mengingati urusan-urusan dunia. Ingat bahawa urusan-urusan itu tidak dapat dilakukan sama sekali masa kita sembahyang. Oleh itu, tunggulah selepas selesai sembahyang nanti. Tiada guna difikirkan masa sembahyang, hanya akan merosakkan sembahyang kita.

3. Usaha hati

Hati hendaklah sentiasa mengingati. Hendaklah berusaha dengan bersungguh-sungguh hingga sampai ke maqam Ihsan.

Maqam Ihsan bermaksud beribadat kepada Allah seolah-olah anda melihat-Nya. Walaupun pada hakikatnya anda tidak dapat melihat-Nya (dengan mata kasar), sesungguhnya Allah melihat anda.

4. Tanam Rasa Cinta Pada ALLAH

Tanamkan rasa cinta kasih yang mendalam tanpa berbelah bahagi terhadap Allah. Perasaan ini tidak akan timbul kecuali kita kenal Allah. Bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta.

5. Perasaan takzim kepada ALLAH

Menaruh perasaan takzim (agung, besar, tinggi, suci) kepada Allah yang sedang kita hadap dan sembah.

6.Perasaan al-haibatu wal khauf

Menaruh perasaan al-haibatu wal khauf (gerun, takut, bimbang) kiranya sembahyang kita tidak diterima Allah, bahkan dimurkai-Nya.
Allah berfirman di dalam surah Faatir ayat ke-28 yang bermaksud:
Sesungguhnya yang takut kepada Allah daripada segala hamba-Nya ialah para ulama.

7. Menaruh harapan

Menaruh sepenuh harapan supaya Allah terima sembahyang kita. Ulangkan selalu dalam hati kita sebelum bertakbiratul ihram dengan ucapan para sufi yang bermaksud:

Tuhanku! Engkaulah jua maksud tujuanku, dan keredhaan-Mu jua tuntutanku.

8. Malu pada ALLAH

Berasa malu kepada Allah, takut cacat cela, ada kekurangan, kelalaian yang berlaku dalam sembahyang sama ada daripada segi bacaan, penghayatan pengertian bacaan, perlakuan perbuatan dan kekhusyukan hati terhadap Allah yang sedang kita sembah.

9. Memahami bacaan solat

Memahami dan mengerti bacaan dalam sembahyang, sekurang-kurangnya tahu maksud-maksud dan tujuan-tujuannya.

10. Hindar situasi gangguan

Menghindarkan situasi-situasi dan keadaan-keadaan yang mengganggu serta memalingkan hati dari khusyuk seperti kebisingan, kerunsingan hati, keliaran pandangan mata, lintasan-lintasan hati, keletihan tubuh badan dan lain-lain lagi.

11. Mendengar cerita orang yang khusyuk

Mendengar cerita orang-orang yang khusyuk dalam sembahyang seperti sahabat nabi.



*minggu bahasa arab mampir. fokus dalam tugasan!
13 Mac 2010

bermula solat ghaib berjemaah

Perginya Sheikhul Azhar, Sheikh Tantawi, al fatihah. Status di YM, facebook, blog dll menyatakan pengkhabaran pemergian beliau. Ketidaksangkaan, ketidakpercayaan, kegumaman, keralatan (serta byk lg ke..ke..ke..ke) dan pelbagai perasaan yg timbul.




Jumaat- 12 Mac 2010, sehari selepas acara merentas desa peringkat ma'ahad (yg dimaksudkan di sini, kaki sudah sakit2). Setiap hari jumaat pelajar2 Ma'ahad Ar-Rahmah akan berkumpul di surau ma'ahad, membaca surah yasin beramai-ramai. Kelihatan pelajar2 berpusu-pusu menuju ke surau, masuk ke dalam surau dengan langkah kaki kanan, membaca doa, memenuhkan ruang kosong di dalam surau, bersalaman antara rakan2 seperjuangan. Bacaan yasin diketuai oleh salah seorang pelajar tingkatan 5.

Usai doa dibaca, hari itu terus dimeriahkan dengan majlis ilmu: taman syurga: tazkirah yg disampaikan oleh al fadhil tuan mudir. bersempenakan keputusan STAM dan SPM yg baru keluar (Alhamdulillah, peratusan tahun demi tahun semakin meningkat), tuan mudir memberi tazkirah berkisar ttg hidup sbg seorang pelajar, membina keyakinan, meningkatkan semangat. pelbagai tips telah dikongsikan. motivasi demi motivasi telah disampaikan.

Tazkirah sudah mencapai tahap penurunan dan menghampiri kepada peleraian (ala2 sastera bhs melayu). kami, pelajar Ma'ahad diberitahu agar bersiap2 untuk menunaikan solat ghaib yg bakal diimami oleh Ust Khairi. benar, kebanyakan guru2 lepasan Universiti al Azhar. Senior2 kami juga sedang menuntut di sana. jadi, solat ghaib diadakan bg mendoakan ulama' yg disanjungi ini.

Pelajar2 bersiap2 utk mengangkat wudu'. drpd yg senior hingga sekecil2 junior. Alhamdulillah, mereka didedahkan dgn ilmu solat ghaib ini.

"Kak, solat ghaib tu apa? nak bace apa?" -kelu saya dibuatnya..

Pada masa yg sama, kawan2 bersyukur krn solat ghaib dilaksanakan dgn hanya berdiri (kebanyakan mereka sakit2 kaki selepas merentas desa solok gaung, alangkah mahu duduk pun sudah mengeluh).

Seqadar itu perkembangan yg mampu disampaikan. serasa saya, solat ghaib ini pertama kali diadakan sejak saya bersekolah di sana. solat jenazah, Alhamdulillah, sudah lazim bagi banin. nampaknya perlu mendalami ilmu solat ghaib. kelak mudah andai terjadi apa2 =)

Oh.. ini takrifan solat ghaib secara ringkas, rujuk: http://www.iluvislam.com/
01 Mac 2010

iklan solat : jom solat



nak jumpe kat malaysia? tgk kat internet jer la.. xthu plk oasis pun ada kan.. jom kita koreksi lagi diri kita.. biar berkali2, beribu-ribu kali, mg kita dapat baiki diri kita kan..

Firman Allah swt yg bermaksud:

“Neraka Wail bagi orang yang sembahyang, iaitu mereka yang lalai dalam sembahyangnya.” (Al Maaun : 4 & 5)


so, bape banyak kali kite lengah2kan solat, lalai dalam bab taharah dsb.. org yg xsemayang langsung neraka ape plk? bayangkn la..

seqadar perkongsian utk kte bersame..

Allah S.W.T. berfirman: Maksudnya:

“Sesungguhnya telah berjaya orang yang beriman iaitu orang yang khusyuk dalam solatnya, orang yang menjauhkan diri daripada perbicaraan yang tidak berguna.” (Surah al-Mukminun : 1-3)

akhirulkalam utk kali ini, renung2kan dan selmat beramal..=)
22 Februari 2010

Muhasabah yang tak disangka-sangka

Pagi Hari Isnin itu, Hanis, pelajar tingkatan 5 di Ma'ahad At Taqaddum, mula bengang dengan muslimin setelah mendapat tahu dirinya dipermainkan. Dirinya seakan berasa malu. Hanis geram. Katanya, tidak mahu memaafkan insan yang sanggup mempermainkannya. Memberontak hatinya untuk mengajar mereka yang tidak bertanggungjawab itu. Namun, akal yang waras menghalang.

Semalam, program usrah dan qiamullail di sekolah yang diadakan setiap bulan berjalan seperti biasa. Tetapi pada tahun ini, Hanis dan rakan2 seperjangannya telah mencadangkan kepada guru biro dakwah agar memberi keizinan untuk pihak nuqaba' (naqib/ah2) mengadakan slot muhasabah.

Petang pada Hari Jumaat terasa meriah. Hanis selaku penjaga kaunter pendaftaran kelewatan 15 minit. Jam 5.15 petang, para peserta program mula hadir seorang demi seorang. Walaupun pendaftaran dibuka sehingga jam 6 petang, namun masih ada pelajar yang lewat. Ada yang sengaja, ada yang tidak disengajakan kerana masalah kenderaan, kelas tambahan, jauh dan sebagainya. Jam 6 lebih, para pelajar mula berkumpul di dalam surau yang indah. Mereka memulakan bacaan ma'surat.

Tentetif seterusnya berjalan. Makan malam, solat maghrib berjemaah, kuliah selepas maghrib, solat isya' berjemaah dan acara pelancaran usrah memandangkan program ini diadakan kali pertama untuk tahun 2010. Usai lafaz bismillah diucap oleh perasmi, maka akan bermulalah usrah sebentar lagi. Usrah di adakan di padang sekolah bagi memberi seasana lain kepada ahli2 usrah. sebatang lilin dibekalkan untuk 1 kumpulan usrah.

Ustazah Samirah selaku guru pemantau untuk program ini mengisyaratkan kepada naqibah2 agar menangguhkan usrah bagi meneruskan sesi seterusnya, kudapan. Acara kemuncak, slot muhasabah yang bakal dikendalikan oleh naqibah2. Sementelahan pelajar2 perempuan berkumpul di dalam surau yang menjadi tempat penginapan muslimat, mereka diarahkan membuat 1 halaqah dan duduk dengan selesa. Lampu surau dimalapkan memberi suasana yang sesuai untuk bermuhasabah.

Mikrofon digunakan untuk slot muhasabah ini. Semua naqibah memastikan hanya speaker di dalam surau sahaja terpasang. Seorang naqibah iaitu Hanis, telah ditaklifkan untuk memberi gambaran seorang ibu. Melakonkan suara sang ibu yang penat menjaga anaknya. Sayu. Seolah-olah pelajar2 mendengar monolog sang ibu. Sedu- sedan pelajar2 telah kedengaran. Akhirnya, mereka ketangisan lagi apabila naqibah2 membuat suasana seakan-akan sang ibu meninggalkan sang anak. Kesimpulan diberi dan lampu dibuka. Kelihatan bengkak2 mata pelajar2 dek kerana menangis. Menangis bukan kerana lemah. Air mata yang berharga malam itu. Pelajar2 dan naqibah2 bersalaman, bersurai dan bersiap2 untuk tidur memandangkan jam 4.30 pagi mereka akan bangun untuk bermunajat dan berqiamullail.

Pagi Sabtu, usai bergotong-royong dan bersarapan, semua pelajar bersiap sedia untuk pulang. Ada juga yang bersiap untuk terus ke kelas tambahan yang berlansung di sekolah. Hanis bersiap untuk ke kelas tambahan walaupun terasa agak penat.Tapi digagahkan juga kaki menuju ke kelas. Program yang berjalan selama 2 hari tersebut begitu bermakna bagi Hanis kerana telah berusaha bersama rakan2nya mengendalikan slot muhasabah.

Mengingatkan slot muhasabah tersebut, Hanis mula panas. Hari Isnin itu, Hanis diberitahu oleh rakan2nya yang muslimin (mereka dalam kalangan naqib2!) duduk berhampiran surau mendengar slot muhasabah muslimat. Mana tidak berasa bengang, surau tangis Hanis yang dibuat-buat menunjukkan tangis sang ibu didengari oleh muslimin. Tambahan pula, mereka mengajuk-ajuk lakonan Hanis lagak membuat pentomen. Diikutkan hati, memang tidak boleh diterima langsung perbuatan mereka.

Tapi, kononnya muslimin respek kerana muslimat membuat muhasabah. Muslimin? Sudahlah slot muhasabah yang julung kali diizinkan oleh ustazah tidak ada, malah sibuk mengajuk-ajuk muhasabah yang diadakan oleh muslimat. Betak hati Hanis. Mujur ada sahabat yang menenangkan hati Hanis. Gusar pula bertandang di hati, apa muslimin di sekolahku tidak mahu bermuhasabah? Tidak mahu serius posmotem diri?

[Bersambung agaknya..]
09 Februari 2010

satukan hati2 kami, pastikan kami bersatu

Ya Allah, sentuhlah hati sahabat2ku ini, sentuhlah hatiku ini..
Terlalu banyak perkara utk hati yg satu ini..
Saat aku dan dia jauh dari Mu, peluklah hati kami..
Saat aku dan dia mencintai sesiapa lebih dari Engkau, peliharalah iman kami selalu..
Jadikan kami hamba-hamba yang banyak berdoa, beristighfar dan mengangis dihadapan Engkau agar diberi kekuatan dan kesabaran kerana setiap sesuatu datang daripada Engkau Ya Ilahi..

"Sesuci hati kerana Allah itulah hakikat cinta abadi"

yes, terlalu banyak utk hati yg satu ini. pilih, pilihlah yang molek2. asalkan ia cantik pd Allah. kesetiaan kepada teman, kawan, rakan seperjuangan boleh memberi impak yg besar dalam jihad fi sabilillah. bagaimana mungkin sesuatu kumpulan itu boleh maju ke hadapan jika tiada sifat saling mempercayai antara 1 sama yg lain? masih boleh menyinggung hati si sahabat, masih mengata pekungnya, masih tidak menjaga aibnya, masih tidak pandai mengambil hatinya, masih membiarkannya terus dalam kesilapannya.

sesungguhnya aku mahu memperbaiki diriku juga, menyucikan hatiku~
03 Februari 2010

Kursus Kepimpinan Pelajar 2010!

bismillah..

hujung bulan januari. kehadiran memuaskan. 29 dan 30 haribulan januari detik utk bergerak. detik utk menggempur minda! para pimpinan ma'ahad ar-rahmah hadir ke tapak ma'ahad.. kursus ini dikendalikan oleh alumni ma'ahad ar rahmah.


pimpinan2 ma'ahad ar rahmah 2010! kami sedia dipimpin utk menjadi pemimpin~


aktiviti kemuncak; night walk.. brhati2 sokmo.. ap yg pnting? krjasama~ pserta2 diuji dgn prlbagai rintangan agar pergi balik dgn slmt!



sdh kuasai ilmu jurus kertas kerja? pljr sini alhamdulillah.. ;)


barisan penceramah yg brpengalmn mngndalikan organisasi. ayyuhal asaatizzz, jazakumullah!

mg thn ini lbh ajmal dan lbh baik dr thn2 yg lalu. kursus yg sy hadiri ini ckp bermakna jg bg insan2 yg inginkan kemajuan dalam diri mreka. inshaAllah.. tajdid perjuangan! jutaan trimass buat yg mghulurkan bntuan scra langsung n xlangsung!