12 Mei 2010

Tutuplah pekung saudaramu..

Bismillahirrahmanirrahim..




Dari Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, Nabi salallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,:
“Barang siapa melepaskan seorang mukmin dari kesusahan hidup di dunia, niscaya Allah akan melepaskan darinya kesusahan di hari kiamat, barang siapa memudahkan urusan (mukmin) yang sulit niscaya Allah akan memudahkan urusannya di dunia dan akhirat. Barang siapa menutup aib seorang muslim, maka Alloh akan menutup aibnya di dunia dan akhirat. Allah akan menolong seorang hamba, selama hamba itu senantiasa menolong saudaranya. Barang siapa menempuh perjalanan untuk mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan jalan baginya menuju surga. Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca Kitabullah dan mempelajarinya bersama-sama, melainkan akan turun kepada mereka ketenteraman, rahmat Allah akan menyelimuti mereka, dan Allah memuji mereka di hadapan (para malaikat) yang berada di sisi-Nya. Barang siapa amalnya lambat, maka tidak akan disempurnakan oleh kemuliaan nasabnya.”
(Hadis diriwayatkan oleh Muslim)

Makhluk A: Hang nak tau? Si x mengamuk tak tentu pasal semalam.. Alkisah Si x kena tinggal bas. Sudah la ramai duk perhatikan Si x.........

Makhluk B: Ya ka? Agaknya Si x tak sihat, tu pasal emosi dia tak terkawal............

Makhluk C: Mana...... Memang sejak azali perangai Si x macam tu. Tak tau ka? Memalukan betul........

Makhluk-makhluk: Oooooo.........

Seronok aibkan orang?
Atau, seronok diaibkan?
Cuba letakkan diri kalian pada tempat orang yang kalian aibkan.
Malu?
Tak pun kalian bayangkan Tuhan aibkan kalian depan umat2 Nabi Adam hinggalah umat Nabi Muhammad.
Sekarang, apa rasa??
Tapi inshaAllah, kalian tak kan buat perkara seperti ni, kan? =)
Pastilah kalian dan penulis sendiri mahukan aibnya ditutup oleh Allah di dunia dan di akhirat.

Sudah2lah tu, cerita yang tidak diketahui kesahihannya, janganlah disebar-sebarkan. Apatah lagi ditokok-tambah. Siasat dulu cerita2 yang orang bawa sebelum percaya bulat2. Kelak, memakan diri~

Pesanan ini disediakan khas untuk penulis dan yang mahu mengambil peringatan. Sesungguhnya peringatan itu bermanfaat untuk manusia. =)