28 Julai 2009

Sayyidah Nafisah, Sufi, Alim dan Guru Imam Syafi'e

Sayyidah Nafisah ialah salah satu keturunan Rasulullah s.a.w.. Beliau puteri Imam Hasan al-Anwar bin Zaid al-Ablaj bin Imam Hasan bin Imam Ali r.a.. Beliau lahir di Makkah, pada 11 Rabiulawal 145H, hidup dan besar di Madinah.

Hijrah Ke Mesir

Demi keamanan dan ketenangan hidup Sayyidah Nafisah berhijrah ke Mesir bersama suaminya, Ishaq al-Mu'tasim bin Ja'far as-Siddiq, pada tahun 193H, setelah sebelumnya ziarah ke makam Nabi Ibrahim a.s.. Di Mesir beliau tinggal di rumah Ummi Hani’.

Sayyidah Nafisah menetap di Mesir selama 7 tahun. Penduduk Mesir sangat menyayanginya dan percaya akan karamahnya. Mereka selalu berduyun-duyun mendatanginya, berdesakan mendengarkan mauizahnya dan memohon doanya. Hal ini membuat suaminya berfikir untuk mengajaknya pindah ke tanah Hijaz, namun beliau menolak dan menjawab: “Aku tidak bisa pergi ke Hijaz kerana aku bermimpi bertemu Rasulullah s.a.w.. Beliau berkata kepadaku: "Janganlah kamu pergi dari Mesir kerana nanti Allah akan mewafatkanmu di sana (di Mesir).”

Peribadinya

Sayyidah Nafisah adalah seorang yang sangat kuat beribadah kepada Allah. Siang hari dia berpuasa sunat sedangkan pada malamnya dia bertahajjud menghidupkan malam dengan berzikir dan membaca Al Quran. Dia sungguh zuhud dengan kehidupannya. Hatinya langsung tidak terpaut dengan kehidupan dunia yang menipu daya. Jiwanya rindu dengan syurga Allah dan sangat takut dengan syurga Allah. Disamping itu Sayyidah Nafisah sangat taatkan suaminya. Beliau sangat mematuhi perintah suami dan melayan suaminya dengan sebaik-baiknya.

Sayyidah Nafisah adalah seorang yang terkenal zuhud dan mengasihi manusia yang lain. Pernah satu ketika, beliau menerima wang sebanyak 1000 dirham dari raja untuk keperluan dirinya. Beliau telah membahagikan wang tersebut kepada fakir miskin sebelum sempat memasuki rumahnya. Wang hadiah dari raja itu sedikit pun tidak diambilnya untuk kepentingan dirinya. Semuanya disedekahkan kepada fakir dan miskin. Demikianlah dermawannya Sayyidah Nafisah terhadap fakir miskin.

Keutamaannya

Sayyidah yang mulia ini sudah mendapatkan keutamaan sejak kecil lagi. Suatu ketika, demikian al-Hafiz Abu Muhammad dalam kitabnya Tuhfatul Asyraf bercerita: Al-Hasan, ayahanda Sayyidah Nafisah membawa Nafisah semasa kecil ke makam Rasulullah s.a.w.. Di sini sang ayah berkata : "Tuanku, Bagindaku Rasulullah, ini puteriku. Aku redha dengannya. Kemudian keduanya pulang. Di malam hari sang ayah bertemu Rasulullah bersabda: "Wahai Hasan Aku redha dengan puterimu Nafisah kerana keredhaanmu itu. Dan Allah SWT juga redha kerana redhaku itu.

Salah satu keutamaan Sayyidah Nafisah adalah selama hidupnya beliau telah mengkhatamkan al-Quran sebanyak 4000 kali. Selain itu, meskipun tinggal jauh dari tanah suci, beliau melakukan ibadah haji sebanyak 17 kali.

Sayyidah Nafisah dan Imam Syafie

Sejarah sepakat mengatakan bahawa Sayyidah Nafisah semasa dengan Imam Syafie. Keduanya saling menghormati. Di ceritakan bahawa Imam Syafie meriwayatkan hadis dari Sayyidah Nafisah. Setiap berkunjung ke kediaman Sayyidah Nafisah Imam Syafie dan pengikutnya sangat menjunjung tinggi adab sopan santun terhadap beliau.

Imam Syafie setiap tertimpa penyakit selalu mengirim utusan ke Sayyidah Nafisah agar berkenan mendoakannya dengan kesembuhannya. Dan benar, setelah itu Imam Syafie mendapatkan kesembuhan. Ketika Imam Syafie tertimpa penyakit yang menyebabkan beliau wafat, Sayyidah Nafisah berkata pada utusan Imam Syafie: "Semoga Allah memberikan kenikmatan pada Syafie dengan melihat wajahNya yang mulia.”

Karamahnya

Sebelum menceritakan karamah-karamah Sayyidah yang mulia ini, perlu diketahui bahwa suami Sayyidah Nafisah (Ishaq bin al Mu'taman bin Ja'far ash Shadiq) pernah berkeinginan untuk memindah makam beliau ke pemakaman Baqi' (Madinah). Kemudian penduduk Mesir meminta suami Sayyidah Nafisah untuk mengurungkan keinginannya, kerana penduduk Mesir ingin mendapatkan berkah darinya. Akhirnya, pada suatu malam suami Sayyidah Nafisah bermimpi bertemu Rasulullah s.a.w.. Rasulullah bersabda, "Wahai Abu Ishaq, janganlah kamu menentang keinginan penduduk Mesir, karena Allah akan memberikan berkahNya kepada penduduk Mesir melalui Sayyidah Nafisah".

Di antara karamahnya ialah ketika pembantu Sayyidah Nafisah yang bernama Jauharah keluar rumah untuk membawakan air wudhu untuk beliau, pada waktu itu hujan deras sekali. Akan tetapi, tapak kaki Jauharah tidak basah dengan air hujan.

Di antara karamahnya juga ialah, ada sebuah keluarga Yahudi yang tinggal di dekat kediaman Sayyidah Nafisah di Mesir. Keluarga itu mempunyai seorang anak perempuan yang lumpuh. Suatu ketika ibu anak itu berkata: "Nak, kamu mahu apa ? Kamu mahu ke kamar mandi ?. Si anak tiba-tiba berkata: "Aku ingin ke tempat perempuan mulia tetangga kita itu.” Setelah si ibu minta izin pada Sayyidah Nafisah dan beliau memperkenankannya, keduanya datang ke kediaman Sayyidah Nafisah. Si anak didudukkan di pinggir rumah. Ketika datang waktu solat Zuhur, Sayyidah Nafisah beranjak untuk berwudhuk di dekat gadis kecil itu. Air wudhuk beliau mengalir ke tubuh anak tersebut. Seperti mendapatkan ilham anak itu mengusap anggota tubuhnya dengan air berkah tersebut. Dan seketika itu juga ia sembuh dan bisa berjalan seperti tidak pernah sakit sama sekali.

Kemudian si anak pulang dan mengetuk pintu. Pintu dibuka oleh ibunya. Dengan hairan dia bertanya: "Kamu siapa Nak?” “Aku puterimu.” Sambil memeluk si ibu bertanya bagaimana ini bisa terjadi. Si anak kemudian bercerita dan akhirnya keluarga itu semuanya masuk Islam.

Selain itu, pernah suatu ketika sungai Nil berhenti mengalir dan mengering. Orang-orang mendatangi Sayyidah Nafisah dan memohon doanya. Beliau memberikan selendangnya agar dilempar ke sungai Nil. Mereka melakukannya. Dan seketika itu juga sungai Nil mengalir kembali dan melimpah.

Karamah-karamah beliau setelah wafat juga banyak. Di antaranya, pada tahun 638H, beberapa pencuri menyelinap ke masjidnya dan mencuri enam belas lampu dari perak. Salah seorang pencuri itu dapat diketahui, lalu dihukum dengan diikat pada pohon. Hukuman itu dilaksanakan di depan masjid agar menjadi pelajaran bagi yang lain. Pada tahun 1940, seseorang yang tinggal di daerah itu bersembunyi di masjid itu pada malam hari. Ia mencuri syal dari Kasymir yang ada di makam itu. Namun, ia tidak menemukan jalan keluar dari masjid itu dan tetap terkurung di sana sampai pelayan mesjid datang di waktu subuh dan menangkapnya.

Wafatnya

Al-Sakhawi bercerita, "Ketika Sayyidah Nafisah merasakan ajalnya sudah dekat, beliau menulis surat wasiat untuk suaminya, dan menggali kubur beliau sendiri di rumahnya. Kubur yang digalinya itu ialah untuk beliau sentiasa mengingatkan akan kematian. Kemudian beliau turun ke liang kubur itu, memperbanyak solat dan mengkhatamkan al-Quran sebanyak 109 kali. Kalau tidak mampu berdiri, beliau solat dengan duduk, memperbanyak tasbih dan menangis. Ketika sudah sampai ajalnya dan beliau sampai pada ayat: “Bagi mereka (disediakan) tempat kedamaian (syurga) di sisi Tuhannya dan Dialah Pelindung mereka disebabkan amal-amal soleh yang selalu mereka kerjakan.” (Surah Al-An’am: 127), beliau pengsan kemudian dan menghembuskan nafas terakhir menghadap Sang Maha Kasih Abadi pada hari Jumaat, bulan Ramadhan 208H.

Sewaktu disembahyangkan sangat ramai orang yang menghadirinya. Sehingga kini maqamnya diziarahi oleh pengunjung dari seluruh pelusuk dunia. Demikian kehebatan yang Allah anugerahkan kepada Sayyidah Nafisah yang terkenal dengan kewarakan kepada Allah dan ketaatannya kepada suami. Semoga ianya menjadi contoh buat generasi wanita akhir zaman ini.

_____________________________________________________________________________

Sumber: http://tamanulama.blogspot.com/

27 Julai 2009

Solat Dhuha, Doa dan Cara Melaksanakan


Ruang waktu dan waktu afdal

Sesuailah dengan namanya dhuha yang bermaksud pagi. Jadi ruang waktunya bermula kira-kira 20 minit selepas terbit matahari atau disebut dalam kitab-kitab fikah sebagai tinggi matahari daripada pandangan jauh sekadar satu al-Rumh atau batang lembing yakni kira-kira dua meter. Waktu solat ini pula berakhir sebelum menjelang waktu Zuhur. Jadi, secara mudahnya dapat difahami bahawa batas waktu solat sunat Dhuha ini antara pukul 7 pagi hingga 1 petang.
Berkenaan waktu afdalnya pula iaitu ketika sinar matahari kian panas berdasarkan sepotong hadis Nabi s.a.w. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam. Rasulullah s.a.w. menjelaskan: “Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.” Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10 pagi hingga 1 petang (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).
Justeru, waktu sedemikian eloklah dilaksanakan solat tersebut, apatah lagi pada saat itu badan memerlukan ‘rehat sebentar’ setelah penat bekerja. Maka disarankan juga sekiranya masa tersebut diisi sekadar empat hingga lima minit dengan sujud menyembah Ilahi sama ada di rumah atau di tempat kerja dengan syarat tidak mengetepikan perkara-perkara atau urusan yang wajib dan utama daripada yang sunat.
Cara melaksanakannya
Banyak bahan media cetak yang boleh dirujuk bagi mengetahui cara melakukan solat sunat Dhuha ini merangkumi bacaan-bacaan dalam solat hinggalah dalam sujud dan doa setelah selesai ibadat tersebut.
Cuma secara asas dan mudahnya berdasarkan hadis-hadis Nabi, solat sunat Dhuha ini dilakukan seperti solat-solat lain, cuma bacaan yang dianjurkan Baginda s.a.w. selepas al-Fatihah, menurut hadis yang disampaikan oleh Uqbah bin Amir, ialah surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua. (Riwayat al-Hakim)
Namun begitu, perkara (bacaan dalam solat) ini adalah sesuatu yang subjektif dan tidak statik. Maka tidak perlulah hanya terikat dengan kaifiat tertentu dan bacaan tertentu. Apa yang penting, solat tersebut diniatkan dengan betul, syarat-syaratnya dipenuhi dan rukun-rukunnya disempurnakan sebaik-baiknya. Begitu jugalah dengan doa selepas solat tersebut.
Doa yang disarankan
“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu “. ” Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. ,Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”

___________________________________________________________________________
ada ruang waktu, cubalah luang masa utk solat dhuha. inshaAllah..

coretku 27 julai 09




1) Apa kabo hari ini?

'Nikmat itu kadang-kadang tidak disedari, hanya apabila ia telah hilang barulah manusia benar-benar terasa'


benar bangat tu.. wahai diri. janganlah kamu suka 'bazir masa'. suka benar mudir saya ingatkan, mafhum hadis:-

'Dua nikmat yang kebanyakan manusia terpedaya dengannya ialah waktu sihat dan masa lapang'

masa macam dah tak banyak (untuk orang yang hargai masa!), tapi nampak macam banyak (ni pandangan orang suka positif) sebelum tiba hari peksa trial. sikit benar usaha saya. kawan2, kakak2 dah mula bagi pelbagai ucapan. goodluck! tak pun, best of luck! atau all the best! serta wat elok2! ade gak, stadi molek!

semua kata2 motivasi utk saya. aah, mmg saya hargai sangat! setidaknya, ramai yang sayangkan saya. ramai nak tengok saya berjaya. terutama yang tak penah jemu bagi kata semangat kat saya walaupun saya ada gagal2 jgk dalam beberapa perkara.

2) Kuliah baru ni ngaji ape?

Ust Idris Ahmad. semalam. aah, banyak betul saya belajar. dari segi pelaksanaan je kureng. zakat. andailah zakat di sini berjalan dengan telus, fuh, mudahnya budak2 ni nak lajo agama.

owh, blaja kesan ibadat zakat yeh. cantiknya Islam, daripada zakat tu, dapat sucikan harta. memang indah! (kepuasan). selain itu, dapat galakkan manusia berusaha cari yang halal. dapat bersihkan jiwa dari sipat kedekot kerana pengeluar zakat tahu, harta milik Allah. Orang miskin da tak rasa rendah diri. sebab dengan zakat ni dapat kukuhkan silaturahim. ke 5 (bangkitkan hubungan sosial dengan baik), kurang difahami. hi2..

3) Lepas ni nak buat ape?

blaja, ngapa. end. (banyak sangat aku nak tulis tu dah lupe)



tak lupa juga ucap untuk semua..

kepada pengunjung, ukhtie2 yang sangat saya hormati, terima kasih sebab sudi melawat blog ini. amiklah buah tangan tanda terima kasih saya untuk anda..

SELAMAT BERMUJAHADAH!!
gamai2 g 1 ogos ni!

(benarnye takde keje len.. he2..)

*indahnya ukhwah. aku je xtaw nak hargai..
*hati, jagalah hati. jgn ko kotori. mata. jaga mata. tundukkan pandangan. amal, bykkan amal. sedar sikit ajal kat tangan sape. biar sikit, asalkan istiqomah. baik, jadilah budak baik. baik tuan..
*ha, jgn lupe doa tuk saudara2 di palestin, di mana2lah. okeh.
23 Julai 2009

perumpamaan hati dan iman

Hati dan iman seperti kekasih
tanpa iman
hati akan melakukan apa sahaja yang disukainya
namun setelah iman hadir
hati mula sedar betapa hidup perlu ada batasnya...

jzkk kpd penghantr msj.

kedemaman. mengawal diri dari kekusutan akibat trial yg mampir tak lama lagi. mulakan countdown! err.. 2 minggu dr sekarang.




selalu dengar ini:

"aaah, kalau la aku stadi dari awal tahun, prepare awal2, xde le nyesal cam nii!!"

"huh??! da dekat da exam?? mampus aku.. ape pun xcover lagi.. aaa aku nak MASA, pinjamkan aku masa skitttt.. skit pon jadi leee!!"

"alamak.. solat hajat lagi, quran, stadi, hapal, adus, macam kuah rojak aku skang ni.. somebody helpppppp!!!!"

"maakkk.. aku janji aku nak blajau rajin2 dari awal.. sape sudi amik pekse tuk akuuuu......"

semoga kita tidak tergolong dalam kalangan insan2 yg ucap seperti kat atas..

*gerak himpunan isa akan datang. pakat2 hitam
22 Julai 2009

rindu naik van ni daa..


http://pastimelaka.blogspot.com/

_____________________________________________________________

van yg pernah aku naik berkali-kali. selesa. kini dah berubah wajah.

Alhamdulillah.. adik2, sabar ya.. banyaknya pahala mak ayah kamu..

patah kaki? en. lokman patah jari kaki. kata abah, buruk dengarnya kata patah kaki. :-) seuncang macam seguni..

mstila abah lagi sedih. bukan xkenal bebudak ni.. setakat ni, semua orang nak hilang rasa terkejut. hampir stabil. ya Allah.. aku bersyukur sangat semua selamat.. di hari orang solat gerhana ni, byk2 doa..
21 Julai 2009

adik2 pasti nurul iman, sabar ya..


Subhanallah, subhanallah, subhanallah.. kurangnya penghayatanku..


Bismillah..

asatizah, ustaz2 & ustazah2 meeting.seperti biasa, pengawas menjalankan tugas. sy cuba menunjukkan bakat selama 5 tahun menjadi meroqabah, pengawas sekolah. he2..

usai mesyuarat, ada satu pengumuman dari Ust Kamal.

"sapa2 naik van jasin, van pak cik lokman, datang pejabat."

jasin, 30 minit dari maahad. seingat saya, saya xkenal sapa naik van pak cik lokman. sehinggalah ternampak beberapa pelajar ke pejabat, maka teringat pun.. fikir, kenapala nak jumpa budak2 jasin ni..

port menunggu nak balik rumah, di kantin. riuh seperti biasa. makin kurang pelajar, makin senyap. pelajar2 yg tggl area maahad, cepat shj pulang. kelihatan pak cik ibrahim, kak za, antara orang yg menghantar anak mereka jauh2 demi memastikan anak terdidik dgn ilmu agama dan akhlak islam, jasin2 belaka, datang mengambil pelajar2 sekolah yg tinggal di jasin. kebanyakan yg menaiki van pak cik lokman ialah pelajar sekolah rendah.

rupanya pak cik lokman excident. sedih hati ini mendengar. tak terbayang macam mana keadaannya. menurut kak za, masa tu trip menghantar kanak2 pasti nurul iman, ada yang berdarah krn excident. Allah2.. sedih. mana tidaknya, sayalah pelajar hasil keluaran pasti nurul iman satu ketika dulu. dapat tahu berita ini, bagaimanalah generasi2 adik2 pasti ni.. abah pun sampai. wajah sarat kerisauan. mana taknya, abahlah yang banyak menguruskan kami2 dan budak2 jasin ni, agar dimudahkan jalan kami belajar ilmu agama.

bagaimanapun, kata abah, semuanya baik2. walaupun ada yang patah kaki. luluh hati apabila mendengar ada yang meninggal. seorang. owh rupanya driver proton wira itu.. seorang askar khabarnya. innalillah.. fikir saya, beruntunglah bdk2 yg diuji dengan excident ini, naik van ford. ya Allah, permudahkanlah.. setiap sesuatu itu pasti ada hikmahnya..

*berhati hati ketika memandu
20 Julai 2009

pop kuiz perdagangan

Bismillah..

tahun ni saya bakal menduduki smu. jadi pastila saya lebih fokus dan tertumpu pada subjek2 agama dan 2 subjek bukan agama, bm dan bi, termasuk dalam smu. berlansungnya pop kuiz hari ini, aah, cikgu perdagangan saya sangat berusaha. walaupun tahun ini tak ada pun exam besar perdagangan, ada2 saja usaha cikgu supaya kami tidak melupakan subjek perdagangan ini. sememangnya subjek perdagangan perlu dibaca. tak perlu teliti sangat. nah, sapa malas baca, memang susah la nak dapat.


blaja la kome btoi2..

teringat semasa menjadi pengawas di sekolah rendah. hari jumaat, 2 masa sebelum balik, kadang kala guru2 ambil masa untuk adakan meeting. semua pengawas ditugaskan menjaga kelas. mengadakan kuiz adalah salah 1 teknik untuk mendiamkan budak2 itu! selain mengarahkan ketua kelas mengambil nama pelajar yang bercakap, berjalan, keluar kelas dll. sapa ingkar, bagitau ustaz. haha.. kanak2 masa tu, kecut perut la kalau2 nama diorang sampai kat ustaz. kelas senyap.

kuiz yang tak dapat saya lupa. seingat, dalam standard 1. subjek pendidikan islam rasanya. ustazah siti aminah masa tu yang mengendalikan kuiz dalam kelas utk pelajar standard 1. saya dapat buah epal merah. aduh, rindunya zaman kekanak dulu.

standard 2, kuiz menguji minda pelajar. ustaz mazlan. dapat la duit berposen posen. hasil daripada menjawab soalan 'sambung ayat quran'. surah dhuha seingat saya. alhamdulillah.. kekanak sebaya semua berebut mendapatkan kupang2 sen dari ustaz. heh..

semasa saya di standard 3, seorang guru ganti membuat kuiz matematik. sapa dapat jawab, nah, habuannya gula2! saya pun kurang ingat berape aja gula2 saya dapat. rasanya macam banyak. huk2.. jarang benar saya buat kuiz, ya mungkin boleh saja dengan rakan2. salah satu cara utk belajar dan mengingat.



setakat ni, masih belum dapat kuiz mengejut. kalau mengejut, maknanya belum prepare baca buku. tapi sedangkan pemuda Islam kena sentiasa dalam keadaan bersedia! aah, bersedialah diri saya ini yang bakal menduduki smu hujung bulan oktober ini. selepas raya? fuh, susah nak menaikkan semangat belajar selepas beraya?! tapi bukanlah mustahil, kan?

terdekat, trial smu mungkin dalam awal2 bulan ogos ini. saat masyarakat mula nak merdeka2. ntah apa yang merdekanya.

coretan malam 21
Inteam - Halimatus Sa'diah
insan ini, mg kudapat hayati sejarah beliau

tidakkan miskin jika membela Islam
tidak hina meriba kebenaran yang mulia
jangan takut jika kau beriman

*teringat (lg) kuiz maulidurrasul..
19 Julai 2009

Pabila Haiwan dan Kamera ii

Bismillah..

Ayuh! Lensa kamera ligat bersama haiwan2 ini! Senyuumm..
(Subhanallah..)


Malas nak kejutkan.. Hah! Terkejutla kamu!


E e.. Bestnya rehat2.. Jelesnya..


Pergilah! Jauh2.. Melepaskan segala keresahan kesedihan..


Aaah hampehnye makhluk halus2 ni.. Phuh! Phuh!


Amacam, kita geng x? Hehe..


Ari nie kite nak melancong kat mana? Kuwang.. Kuwang.. (Sound effect)

Anak Gimau 1: Mak tengok ape je mak?
Anak Gimau 2: Diamla Bobi, nanti mangsa laghi! Kiter nak makan ape lak nanti!
Anak Gimau 1: Ha.. Ye x ye gak eak.. Aku diam.


Berkongsi tu kan lai baik dari surang2 je makan? Gtu kan..


Allah Maha Besar!


Mesti suma kenal, adik2 korang ske tgk kan? Hehe..
Pingu2..

Sami Yusuf - Meditation
Saat ini~
Bismillah..

Apakah tulisan2 di bawah ini? Malunya aku, meng-publish 10 Wasiat di bawah, wasiat daripada pengasas Ikhwanul Muslimin, sedangkan tentang ukhwah pun aku tak arif. Apakah ini..

3 rukun ini didedahkan oleh seorang ukhtie, sebanyak sedikit dapat membuka mataku. Masih tercari cari, yang mana 1 nombor 1, 2 ke 3? Entah.

Kononnya berukhwah fillah, dunia akhirat, tapi masih belum mengenali 3 rukun ini. Rupanya belum cukup syarat. Hi2.. Allah2..

  • Musawah - kesamarataan (menghayati nilai suka duka bersama)
  • Tasammuh - berlapang dada (optimis pada sahabat)
  • Ithar - melebihkan sahabat (nilai tadhiyyah yang dipateri bersama)



Sepintas kulihat, sepenuhnya tidak difahami. Trial mampir, ukhwah, amal, ilmu, segalanya perlu seiringan! Selamat bermujahadah, ya Aura2 Purnama..

Coretan ringkas
Lafaz yang Tersimpan
18 Julai 2009

10 Wasiat Asy Syahid Imam Hasan Al Banna



1. Apabila mendengar azan maka bangunlah sembahyang serta-merta walaubagaimana keadaan sekalipun.

2. Bacalah al-Quran, tatapilah buku-buku ilmu, pergilah ke majlis-majlis ilmu, dan amalkanlah zikrullah dan janganlah membuang masa dalam perkara yang tiada memberi faedah.

3. Berusahalah untuk bertutur dalam bahasa Arab Fushah kerana bahasa Arab yang betul itu adalah syiar Islam.

4. Janganlah bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tiada memberi apa-apa jua kebaikan.

5. Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6. Janganlah banyak bergurau kerana umat yang sedang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.

7. Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu perbuatan yang sia-sia malah menyakiti hati orang.

8. Jauhilah daripada mengumpat-umpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan apa- apa yang memberi kebajikan.

9. Berkenal-kenalanlah dengan setiap Muslim yang ditemui kerana asas gerakan dakwah ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.

10. Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.
17 Julai 2009

Tag dari Kelantan

Bismillah.. Syukran Ukhtie Jamilah. Jauh2 menge-tag saya. Toche2.. Bagaimana je saya jawab tag ini?

1. Apakah benda yang paling penting dalam hidup kamu?
  • Redhatullah

2. Apakah benda akhir yang kamu beli dengan duit sendiri?
  • Cekedis kat mat'am

3. Di manakah tempat impian perkahwinan kamu?
  • . . . .

4. Berapa lama hubungan kamu berkekalan?
  • . . .

5. Adakah anda sedang di lamun cinta?
  • Cinta Ilahi.. InshaAllah..

6. Di mana restoran akhir kamu makan malam?
  • R&R Ayer Keroh. Aa, xleh lupa..

7. Namakan buku terakhir yang kamu beli?
  • Biasanya orang belikan. Kali terakhir, buku Catatan Hati Nik Nur Madihah.

Saya dah dapatkan. Anda? Bila lagi? [Promot]

8. Nama penuh anda?

  • Nama penuh dalam surat beranak.

9. Kamu lebih senang dengan ayah atau emak?

  • Kedua-duanya ada yang kena pada tempatnya yang tertentu, ada yang lebih untuk sharing sesuatu. Hu2..
10. Namakan seorang yang kamu ingin jumpa dalam hidup kamu?
  • Allah SWT, Muhammad kekasih Allah, Awwalun Sabiqun, para bidadari..

11. Sebutkan nama 8 sahabat yang rapat dengan kamu?
  • ati
  • bea
  • seha
  • azira
  • wahida
  • kakak2
  • adik2
  • (tak tersebut nama2 mereka. he2..)
12. Adakah kamu mencuci pakaian sendiri?
  • Owh mesin selalu ikut serta membantu saya
13. Tempat yang paling seronok yang kamu ingin pergi?
  • Jannah
  • Kalau diizinkan, nak pergi merate2 negara. Tapi skrg virus H1N1 agak menyukarkan perjalann. Dan, fulus tidak m
14. Butirkan 5 perkara tentang orang yang tag kamu..
  • Teman seperjuangan menghadapi SMU akan datang
  • Entah kenapa dia sayanga saya, sangat mmberi inspirasi pada sy untuk tidak berputus asa.
  • Keluarga dia ada perniagaan berjaya
  • Nama dia punyalah panjang. Tak termasuk nama ayah lg tu. 2 IC agaknya.
  • Happy go lucky, ceria
15. 8 perkara yang saya gilai..
  • Surfing internet
  • Baca novel (kot)
  • Membelek blog orang
  • Kumpul nasyid
  • Menyonteng
  • Main (menda faedah ja, kot)
  • Membaca blog orang
  • Memikir camna nak majukan dakwah saya. Hmm

16. Pelukan atau ciuman?
  • Keduanya sekali. Daripada ummi tersayang!
17. 8 buah buku yang paling baru di baca?
  • Kuseru Namamu Kekasih
  • Kitab rujukan tafsir SMU
  • Buku contengan
  • Syabab
  • Antalogi apa ntah
  • Majalah Buyut Jamil
  • Buku teks hadis
  • Majalah Muslimah

18. 8 lagu yang kamu boleh dengar berulang kali?
  • Lagu mirwana kot
  • unic
  • inteam
  • hijjaz
  • raihan
  • devotees
  • shoutul amal
  • rusydan, saujana, sami yusuf. Pendek kata, nasyid la. he2..
19. mari main TAG 8 orang lain.
  • 8 @ lebih rakan2 yang saya linkkan blognya di sub AKHAWAT
  • Siapa2 la yang rasa nak di-tag, habaq mai. Sila ya..
20.adkh kamu bersalam,cium tgn serta bg slm kpd ibu bapa kamu pabila ingin keluar ke mana2 atau nk msk tdooo????
  • Sebelum nak ke maahad. InshaAllah, mintak berkat dulu..

Alhamdulillah, siap lama dah, oleh kerana cik Jamilah menggertak dgn rotannya, dipercepatkan tarikh publishnya. Siap tertinggal 1 soalan. Semoga dgn skit tag ini, dapat hiburkan hati yg lara. Sesiapa sajalah.. InshaAllah.. :-)
16 Julai 2009

Rindu Teman, Sahabat, Kawan, Sadiq, Rakan

Bismillah...



pendek umur. kusedar, umur makin meningkat. rasa mcm nak stay umur mudi sj.. la'alla..

16 Julai, tarikh hari lahir sahabat yg sudah 3 - 4 tahun bersamanya saya di medan juang menuntut ilmu. Bersama-sama. Di maahad ini.

Kek coklat, puding, nasi lemak mahal, asam, cekedis. Ya Allah, berkatilah hari ini..

Zu, sanah helwa!

Aku merinduimu T E M A N untuk berjuang. Aku rindukan S A H A B A T untuk berjihad. Aku rindukan K A W A N senda dan tawa. Aku rindukan S A D I Q untuk sama- sama beribadat. Aku rindukan R A K A N untuk sama- sama bermuhasabah yang sama- sama menuntut ilmu Allah yang sama- sama bekerja demi slam yang sama- sama berkorban demi Nya dan sama- sama saling berpesan dengan kebenaran dan kesabaran
Teringat lagu UNIC..


Menda ape, dia idup, kita nyanyi. Bila dia mati kita kata horeyy! Suka2 n tepuk tangan??
-> Sudah semestinye candle!
Ops, bukan 'kita', tapi kebanyakan kita.

*haduh, lupa nak tgk arah kiblat hari ni!
15 Julai 2009

Temuduga daripada Allah


klik untuk paparan yang memuaskan

pesanan untuk diri, untuk semua.
Bismillah..

pelik, 2 orang pelajar di dalam kereta ustaz. juga rakan sekelas saya. pelajar yang tinggal di asrama. cemburu juga, di kala panas2 ni, duduk dalam kereta ber-air cond. mereka siap membawa beg. mahu pulangkah? loceng balik belum bunyik! aah, diorang xsihat kot, mungkin ada urusan peribadi.

tidak terlalu heboh, tidak terlalu diam. saya masuk ke kelas. sahabat2 memberitahu, salah seorang daripada kami disyaki H1N1. sepulang 2 orang rakan ini, seorang daripadanya hanya disyaki. seorang lagi mungkin sihat alhamdulillah saja. inshaAllah..

semasa menunggu abah menjemput balik, becok mulut junior, katanya, seorang rakan sekelasnya dikuarantin dikhuatiri h1n1. dengarnya, pelajar itu demam, selsema.. dan tidak ke sekolah. walaupun asrama tidak jauh dari sekolah.



Ya Allah, jauhkanlah bahaya dan mudarat itu daripada kami.. semoga mereka lekas sembuh agar dapat meneruskan pelajaran seperti biasa.. amiin.. inshaallah.. Smileys

بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

3x pada waktu pagi. sahabat saya pesan pada saya, saya panjang2kan lagi..


banyak manfaat apabila kita mengamalkan ma'thurat. termasuk doa2 yang dapat menjauhkan kita dari musibah. amalkan 2x sehari. inshaAllah..

alhamdulillah, sudah beberapa hari sampai barang kiriman dari kakak di alex. kak hidayah, trima kasih yeh sebab menjadi posmen..
14 Julai 2009

MU



Alhamdulillah..
12 Julai 2009

Binjai

Bismillah..

siapakah mengenali buah binjai? yang teramat femes dan popular di melaka ini? maka yang tak kenal, inilah rupa binjai [siap diconteng].


inilah binjai. say hello?

Binjai merupakan adik beradik mangga. berbeza sungguh rasanya berbanding adik beradik binjai yang lain spt mangga epal, kuinin, mempelam pauh dll [sggh byk buah di Malaysia]. lari dr rasa mangga. harap rupa ja sama. Smileys tp penggemar binjai pasti tidak akan menafikan kelazatan rasa binjai!


sy harap pemilik gmbr xambil kish..

Smileys


itulah orang melaka [yg sy tahu]. masakannya mesti ada binjai. belacan, kuahh lemak, nasi minyak binjai pun ada [slps di search].

abah yang asalnya orang perak belum sebati dgn 'binjai'. ummi yang pure melaka, suka akan binjai. saya yg berasal melaka, belajar makan binjai dan tempoyak. hehe.. Smileys

dengan sedikit perkongsian, smg sapa yang blm kenal rasa dan rupa binjai, dapat meng-imagine-kan. bersyukur dengan rezeqi yang Allah kurniakan~ Smileys sekian utk sesi buah2an. Allahua'lam..

Bebudak dan Kuliah Maghrib


Suasana biasa semasa kuliah ngaji kitab di surau hamas.. kalu nmpk, al ustaz memakai serban depn tu.. kalau nmpk.. heh..

Bismillah..

suara yang tak dapat dilupakan bila ustaz mengimamkan solat maghrib sblm mulakan kuliah, dan selepas kuliah, bersolat isyak. Imam menghabiskan bacaan al fatihah diikuti dgn..

'Ameen......'

dan diikuti dgn amin dr 'kanak2 hamas (surau hamas)',

'Amiiiinnnn...... (dgn suara yg comell! kank2 yg putih brsih..)

kanak2 yg sgt dikenali ramai. sebab balik2 gi ngaji, jumpa muka diorg. asal orang mengaji, dia main kat luar mmbuat kebisingan skit. mujur le ada mic yg menenggelamkn suara2 girang diorg main2 di luar sna.......


tudung pink: jom2, pakai selapr. diorg dah tunggu kiter kat luau tu..
tudung ijau: mne sheliper kiter..?

tp kadg2, diorg kene sound ngn atuk yg nk konsentret ngn pengajian dia. ha2.. padan muka kamu bdk2. bsing sgt.

teringat dulu kala, pastila sy kurg lebih spt diorg. asal ustaz dah start bg kuliah, ajak2 geng2 main kat luar. hu2.. abah ummi melatih anaknya ke mjlis2 ilmu, ceramah, kuliah, raudhatul JANNAH~

kanak2 yg membesar dlm suasana mjlis ilmu. sudh biasa dtg ke majlis ilmu. kelak dewasa, inshaAllah menggantikn 'petua2' di sini.. utk surau hamas! budak2, dikau lah generasi yg akan berbakti utk surau ini. utk agama~=)
10 Julai 2009

10 Julai 2009

bismillah..

mg imanku meningkat seiring dgn peningkatan umur.

pg2 lg Allah sdh menguji seorang adik junior di maahad.

"akk, dompet sy hilang. ples. temankn sy. apa sy nk jwb depan ayah sy nnt.."

aduh. apa benr? seleps menenangkn dia, sy tya ciri2 dompet adik sy seorg ini. dompet brwarna hitam berisi duit yuran utk 3 bulan. lemak sggh jika ada org yg tdk diingini menemukn dulu. dr luar sekolah smpai ke dlm sekolah semula. bacaan yasin di surau masih lg blm tamat. sepanjang proses pncarian, bacaan ayat qursi tdk dilupakn. adik junior sy ini siap bernazar andai menemukn dompetny kmbali.

"lepas ni call ibu awak ok. mgkn tercicir dlm kereta ayah awak."

pastila mahu mengadu pd ibu dulu. risau jika diketahui ayah. guna telefon di pejabat. alhamdulillah. suara girang dr adik junior sy smsa mmbuat pggln. syukur, rupanya mmg tercicir dlm kereta. kata ayahnya, knp cuai sgt.. alhamdulillah..


selambe je kan kawan ngn kaum2 yg lein. btul3..

sepulang dr maahad, melepasi byk sekolah. almaklum, maahad di daerah lain. tp, melaka xlah sebesar mn, jarak antara daerah, xsejauh mn. melepasi sekolah rendh, sekolah tamil, sekolah menengah, sekolah cina, sekola teknik, PASTI, tadika, kemas dll. situasi; melalui sekolah cina, menarik hari ni sy lihat, seorg murid prmpuan melayu, mgkin berumur 8- 9 thn, bermain kejar2 (yg satu ms dlu amat popular zmn umur sy brskolah rendh). yeh, xkisah la dia main kejar2. tp dgn murid lelaki cina. seluar pndk lg. hu2.. trfikir jg, msti satu kenangan indah bg mrk. kecik2 dah bergaul ngn kaum lain.

owh2, spt sy jg. pernah dulu ibu bapa sy berkawan dgn seorang uncle cina. dtg ke rumh kami. ziarah. asal ziarah, msti bwk hadiah. hamper. alhamdulillah. lama dlu. shingga tdk dpt igt dgn tepat. yg pasti, pastilah sy akan bermain dgn ank2 uncle tu. seigt sy ada, seorg drpd anak uncle tu kecil lg (dah tentu sdh bsr kini). asyik mengomel dlm bhs cina sorg2. entah. hu2.. hari terakhir dia dtg sbb nk pindah rumah kot. lg la byk hadiah dia hadiahkn. ape2 pun, itu satu pengalamn sy dgn kaum lain satu msa dlu. apa kabar je uncle tu..



ujian syafawi smu pd isnin ini. al quran, tasrif, dan teks berbasaha arab (le). oral jg dgn bhs arab. inshaAllah seramai 40 calon di sni. 6 lg calon dr johor. xdikenali. di sni, ada yg berkecil hati tdk dpt menduduki smu. kami diberi peluang utk mmberi result yg munasabah dlm exam midyear lps bg melayakkn mengambil smu. temanku yg tdk berjaya melayakkn diri, muhasabah dirimu ya.. diri ini jg muhasabah diri. jgn disesali apa yg dh lepas. simpul; adakah sudah bersedia menghadapi smu?

*hari terakhir buat pn azni bg thn ini. menyambung belajar english business. alhamdulillah..
*hari di mn nametag patah krn washing mechine.
09 Julai 2009

Ukhti, Kamu Jaga Diri, Allah Jaga Kamu


Dua2 kene jage pandangan mate!

“ Perempuan yang suci adalah perempuan yg dijaga oleh Allah, tidak sedikitpun Allah membenarkan mana2 lelaki menyentuh dirinya walaupun hatinya…kerana Allah teramat mencintainya..

Tetapi andai kamu bergelumang dengan cinta lelaki, dimana Allah untuk menjaga kamu? Allah seperti melepaskan kamu kepada seorang manusia yang lebih banyak mengecewakan kamu”

“ Jika Allah datangkan kesedaran dalam diri supaya meninggalkan cinta seorang lelaki, bermakna Allah mahu untuk ambil kamu kembali untuk dijagaNya..Mengapa masih ragu2??

“ Kekuatan usah ditunggu tapi harus dicari..hargailah di atas kesempatan yang Allah berikan..”

“ Sebesar2 dosa adalah dosa yang dilakukan ketika kita rasa berdosa melakukannya..-Imam Ghazali”

Ukhtiku..aku bangga melihatmu derita dalam perjuangan dari melihatmu gembira dalam kelalaian…

Ukhtiku.. aku bangga mendengar tangisanmu kerana pengorbanan..dari melihat tawamu dalam pengkhianatan..aku bangga andai dikau mati di medan kebenaran..dari hidup dalam kesesatan..kerana jangan lupa ukhtiku..muliamu bukan pada pangkat dan harta..tapi muliamu kerana ISLAM..
Sumber

______________________________________________________________________________________________

Bismillah..

Beringat untuk bersama. Saya muslimah, dan kamu juga muslimah. Kamu yang bukan muslimah? Pesan pada muslimah adik, kakak, kawan, sepupu kamu. InshaAllah..

Hm, kadang kala saya melihat, ada antara kenalan; yang mungkin saya kenal dia, mungkin diri saya sendiri (banyak kemungkinan), tahu nama saje, di maahad, kenalan di alam maya, @ di mana2 sahaja - menghadapi masalah hati. Samada melalui hp-kah, atau ym-kah, atau pandangan mata-kah? Kalau kamu jaga hati, Allah pasti bantu kamu untuk menjaga hati. Kamu nak buat baik, pasti Allah bantu kearah itu. Sama2 kita jaga hati kita. Ya Allah, teguhkan hati kami.. Amin.. InshaAllah..

Ada beberapa tanda-tanda yang menunjukkan iman sedang lemah. Setidaknya ada 22 tanda yang dijabarkan dalam artikel ini. Tanda-tanda tersebut adalah:

1. Ketika Anda sedang melakukan kedurhakaan atau dosa. Hati-hatilah! Sebab, perbuatan dosa jika dilakukan berkali-kali akan menjadi kebiasaan. Jika sudah menjadi kebiasaan, maka segala keburukan dosa akan hilang dari penglihatan Anda. Akibatnya, Anda akan berani melakukan perbuatan durhaka dan dosa secara terang-terangan.

Ketahuilah, Rasululllah saw. pernah berkata, “Setiap umatku mendapatkan perindungan afiat kecuali orang-orang yang terang-terangan. Dan, sesungguhnya termasuk perbuatan terang-terangan jika seseirang melakukan suatu perbuatan pada malam hari, kemudian dia berada pada pagi hari padahal Allah telah menutupinya, namun dia berkata, ‘Hai fulan, tadi malam aku telah berbuat begini dan begini,’ padahal sebelum itu Rabb-nya telah menutupi, namun kemudian dia menyibak sendiri apa yang telah ditutupi Allah dari dirinya.” (Bukhari, 10/486)

Rasulullah saw. bersabda, “Tidak ada pezina yang di saat berzina dalam keadaan beriman. Tidak ada pencuri yang si saat mencuri dalam keadaan beriman. Begitu pula tidak ada peminum arak di saat meminum dalam keadaan beriman.” (Bukhari, hadits nomor 2295 dan Muslim, hadits nomor 86)

2. Ketika hati Anda terasa begitu keras dan kaku. Sampai-sampai menyaksikan orang mati terkujur kaku pun tidak bisa menasihati dan memperlunak hati Anda. Bahkan, ketika ikut mengangkat si mayit dan menguruknya dengan tanah. Hati-hatilah! Jangan sampai Anda masuk ke dalam ayat ini, Kemudian setelah itu hatimu menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi.” (Al-Baqarah:74)

3. Ketika Anda tidak tekun dalam beribadah. Tidak khusyuk dalam shalat. Tidak menyimak dalam membaca Al-Qur’an. Melamun dalam doa. Semua dilakukan sebagai rutinitas dan refleksi hafal karena kebiasaan saja. Tidak berkonsentrasi sama sekali. Beribadah tanpa ruh. Ketahuilah! Rasulullah saw. berkata, “Tidak akan diterima doa dari hati yang lalai dan main-main.” (Tirmidzi, hadits nomor 3479)

4. Ketika Anda terasas malas untuk melakukan ketaatan dan ibadah. Bahkan, meremehkannya. Tidak memperhatikan shalat di awal waktu. Mengerjakan shalat ketika injury time, waktu shalat sudah mau habis. Menunda-nunda pergi haji padahal kesehatan, waktu, dan biaya ada. Menunda-nunda pergi shalat Jum’at dan lebih suka barisan shalat yang paling belakang. Waspadalah jika Anda berprinsip, datang paling belakangan, pulang paling duluan. Ketahuilah, Rasulullah saw. bersabda, “Masih ada saja segolongan orang yang menunda-nunda mengikuti shaff pertama, sehingga Allah pun menunda keberadaan mereka di dalam neraka.” (Abu Daud, hadits nomor 679)

Allah swt. menyebut sifat malas seperti itu sebagai sifat orang-orang munafik. “Dan, apabila mereka berdiri untuk shalat, mereka berdiri dengan malas.”

Jadi, hati-hatilah jika Anda merasa malas melakukan ibadah-ibadah rawatib, tidak antusias melakukan shalat malam, tidak bersegera ke masjid ketika mendengar panggilan azan, enggan mengerjakan shalat dhuha dan shalat nafilah lainnya, atau mengentar-entarkan utang puasa Ramadhan.

5. Ketika hati Anda tidak merasa lapang. Dada terasa sesak, perangai berubah, merasa sumpek dengan tingkah laku orang di sekitar Anda. Suka memperkarakan hal-hal kecil lagi remeh-temeh. Ketahuilah, Rasulullah saw. berkata, “Iman itu adalah kesabaran dan kelapangan hati.” (As-Silsilah Ash-Shahihah, nomor 554)

6. Ketika Anda tidak tersentuh oleh kandungan ayat-ayat Al-Qur’an. Tidak bergembira ayat-ayat yang berisi janji-janji Allah. Tidak takut dengan ayat-ayat ancaman. Tidak sigap kala mendengar ayat-ayat perintah. Biasa saja saat membaca ayat-ayat pensifatan kiamat dan neraka. Hati-hatilah, jika Anda merasa bosan dan malas untuk mendengarkan atau membaca Al-Qur’an. Jangan sampai Anda membuka mushhaf, tapi di saat yang sama melalaikan isinya.

Ketahuilah, Allah swt. berfirman, Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.” (Al-Anfal:2)

7. Ketika Anda melalaikan Allah dalam hal berdzikir dan berdoa kepada-Nya. Sehingga Anda merasa berdzikir adalah pekerjaan yang paling berat. Jika mengangkat tangan untuk berdoa, secepat itu pula Anda menangkupkan tangan dan menyudahinya. Hati-hatilah! Jika hal ini telah menjadi karakter Anda. Sebab, Allah telah mensifati orang-orang munafik dengan firman-Nya, Dan, mereka tidak menyebut Allah kecuali hanya sedikit sekali.” (An-Nisa:142)

8. Ketika Anda tidak merasa marah ketika menyaksikan dengan mata kepala sendiri pelanggaran terhadap hal-hal yang diharamkan Allah. Ghirah Anda padam. Anggota tubuh Anda tidak tergerak untuk melakukan nahyi munkar. Bahkan, raut muka Anda pun tidak berubah sama sekali.

Ketahuilah, Rasulullah saw. bersabda, “Apabila dosa dikerjakan di bumi, maka orang yang menyaksikannya dan dia membencinya –dan kadang beliau mengucapkan: mengingkarinya–, maka dia seperti orang yang tidak menyaksikannya. Dan, siapa yang tidak menyaksikannya dan dia ridha terhadap dosa itu dan dia pun ridha kepadanya, maka dia seperti orang yang menyaksikannya.” (Abu Daud, hadits nomor 4345).

Ingatlah, pesan Rasulullah saw. ini, “Barangsiapa di antara kalian yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubah kemungkaran itu dengan tangannya. Jika tidak mampu, maka dengan lisannya. Kalau tidak sanggup, maka dengan hatinya, dan ini adalah selemah-lemahnya iman.” (Bukhari, hadits nomor 903 dan Muslim, hadits nomor 70)

9. Ketika Anda gila hormat dan suka publikasi. Gila kedudukan, ngebet tampil sebagai pemimpin tanpa dibarengi kemampuan dan tanggung jawab. Suka menyuruh orang lain berdiri ketika dia datang, hanya untuk mengenyangkan jiwa yang sakit karena begitu gandrung diagung-agungkan orang. Narsis banget!

Allah berfirman, Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (Luqman:18)

Nabi saw. pernah mendengar ada seseorang yang berlebihan dalam memuji orang lain. Beliau pun lalu bersabda kepada si pemuji, “Sungguh engkau telah membinasakan dia atau memenggal punggungnya.” (Bukhari, hadits nomor 2469, dan Muslim hadits nomor 5321)

Hati-hatilah. Ingat pesan Rasulullah ini, “Sesungguhnya kamu sekalian akan berhasrat mendapatkan kepemimpinan, dan hal itu akan menjadikan penyesalan pada hari kiamat. Maka alangkah baiknya yang pertama dan alangkah buruknya yang terakhir.” (Bukhari, nomor 6729)

“Jika kamu sekalian menghendaki, akan kukabarkan kepadamu tentang kepemimpinan dan apa kepemimpinan itu. Pada awalnya ia adalah cela, keduanya ia adalah penyesalan, dan ketiganya ia adalah azab hati kiamat, kecuali orang yang adil.” (Shahihul Jami, 1420).

Untuk orang yang tidak tahu malu seperti ini, perlu diingatkan sabda Rasulullah saw. yang berbunyi, “Iman mempunyai tujuh puluh lebih, atau enam puluh lebih cabang. Yang paling utama adalah ucapan ‘Laa ilaaha illallah’, dan yang paling rendah adalah menghilangkan sesuatu yang mengganggu dari jalanan. Dan malu adalah salah satu cabang dari keimanan.” (Bukhari, hadits nomor 8, dan Muslim, hadits nomor 50)

“Maukah kalian kuberitahu siapa penghuni neraka?” tanya Rasulullah saw. Para sahabat menjawab, “Ya.” Rasulullah saw. bersabda, “Yaitu setiap orang yang kasar, angkuh, dan sombong.” (Bukhari, hadits 4537, dan Muslim, hadits nomor 5092)

10. Ketika Anda bakhil dan kikir. Ingatlah perkataan Rasulullah saw. ini, “Sifat kikir dan iman tidak akan bersatu dalam hati seorang hamba selama-lamanya.” (Shahihul Jami’, 2678)

11. Ketika Anda mengatakan sesuatu yang tidak Anda perbuat. Ingat, Allah swt. benci dengan perbuatan seperti itu. Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa yang tiada kamu perbuat.” (Ash-Shaff:2-3)

Apakah Anda lupa dengan definisi iman? Iman itu adalah membenarkan dengan hati, diikrarkan dengan lisan, dan diamalkan dengan perbuatan. Jadi, harus konsisten.

12. Ketika Anda merasa gembira dan senang jika ada saudara sesama muslim mengalami kesusahan. Anda merasa sedih jika ada orang yang lebih unggul dari Anda dalam beberapa hal.

Ingatlah! Kata Rasulullah saw, “Tidak ada iri yang dibenarkan kecuali terhadap dua orang, yaitu terhadap orang yang Allah berikan harga, ia menghabiskannya dalam kebaikan; dan terhadap orang yang Allah berikan ilmu, ia memutuskan dengan ilmu itu dan mengajarkannya kepada orang lain.” (Bukhari, hadits nomor 71 dan Muslim, hadits nomor 1352)

Seseorang bertanya kepada Rasulullah saw., “Orang Islam yang manakah yang paling baik?” Rasulullah saw. menjawab, “Orang yang muslimin lain selamat dari lisan dan tangannya.” (Bukhari, hadits nomor 9 dan Muslim, hadits nomor 57)

13. Ketika Anda menilai sesuatu dari dosa apa tidak, dan tidak mau melihat dari sisi makruh apa tidak. Akibatnya, Anda akan enteng melakukan hal-hal yang syubhat dan dimakruhkan agama. Hati-hatilah! Sebab, Rasulullah saw. pernah bersabda, “Barangsiapa yang berada dalam syubhat, berarti dia berada dalam yang haram, seperti penggembala yang menggembalakan ternaknya di sekitar tanaman yang dilindungi yang dapat begitu mudah untuk merumput di dalamnya.” (Muslim, hadits nomor 1599)

Iman Anda pasti dalam keadaan lemah, jika Anda mengatakan, “Gak apa. Ini kan cuma dosa kecil. Gak seperti dia yang melakukan dosa besar. Istighfar tiga kali juga hapus tuh dosa!” Jika sudah seperti ini, suatu ketika Anda pasti tidak akan ragu untuk benar-benar melakukan kemungkaran yang besar. Sebab, rem imannya sudah tidak pakem lagi.

14. Ketika Anda mencela hal yang makruf dan punya perhatian dengan kebaikan-kebaikan kecil. Ini pesan Rasulullah saw., “Jangan sekali-kali kamu mencela yang makruf sedikitpun, meski engkau menuangkan air di embermu ke dalam bejana seseorang yang hendak menimba air, dan meski engkau berbicara dengan saudarmu sedangkan wajahmu tampak berseri-seri kepadanya.” (Silsilah Shahihah, nomor 1352)

Ingatlah, surga bisa Anda dapat dengan amal yang kelihatan sepele! Rasulullah saw. bersabda, “Barangsiapa yang menyingkirkan gangguan dari jalan orang-orang muslim, maka ditetapkan satu kebaikan baginya, dan barangsiapa yang diterima satu kebaikan baginya, maka ia akan masuk surga.” (Bukhari, hadits nomor 593)

15. Ketika Anda tidak mau memperhatikan urusan kaum muslimin dan tidak mau melibatkan diri dalam urusan-urusan mereka. Bahkan, untuk berdoa bagi keselamatan mereka pun tidak mau. Padahal seharusnya seorang mukmin seperti hadits Rasulullah ini, “Sesungguhnya orang mukmin dari sebagian orang-orang yang memiliki iman adalah laksana kedudukan kepala dari bagian badan. Orang mukmin itu akan menderita karena keadaan orang-orang yang mempunyai iman sebagaimana jasad yang ikut menderita karena keadaan di kepala.” (Silsilah Shahihah, nomor 1137)

16. Ketika Anda memutuskan tali persaudaraan dengan saudara Anda. “Tidak selayaknya dua orang yang saling kasih mengasihi karean Allah Azza wa Jalla atau karena Islam, lalu keduanya dipisahkan oleh permulaan dosa yang dilakukan salah seorang di antara keduanya,” begitu sabda Rasulullah saw. (Bukhari, hadits nomor 401)

17. Ketika Anda tidak tergugah rasa tanggung jawabnya untuk beramal demi kepentingan Islam. Tidak mau menyebarkan dan menolong agama Allah ini. Merasa cukup bahwa urusan dakwah itu adalah kewajiban para ulama. Padahal, Allah swt. berfirman, Hai orang-orang yang beriman, jadilah kalian penolong-penolong (agama) Allah.” (Ash-Shaff:14)

18. Ketika Anda merasa resah dan takut tertimpa musibah; atau mendapat problem yang berat. Lalu Anda tidak bisa bersikap sabar dan berhati tegar. Anda kalut. Tubuh Anda gemetar. Wajah pucat. Ada rasa ingin lari dari kenyataan. Ketahuilah, iman Anda sedang diuji Allah. Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji.” (Al-Ankabut:2)

Seharusnya seorang mukmin itu pribadi yang ajaib. Jiwanya stabil. “Alangkah menakjubkannya kondisi orang yang beriman. Karena seluruh perkaranya adalah baik. Dan hal itu hanya terjadi bagi orang yang beriman, yaitu jika ia mendapatkan kesenangan maka ia bersyukur dan itu menjadi kebaikan baginya; dan jika ia tertimpa kesulitan dia pun bersabar, maka hal itu menjadi kebaikan baginya.” (Muslim)

19. Ketika Anda senang berbantah-bantahan dan berdebat. Padahal, perbuatan itu bisa membuat hati Anda keras dan kaku. “Tidaklah segolongan orang menjadi tersesat sesudah ada petunjuk yang mereka berada pada petunjuk itu, kecuali jika mereka suka berbantah-bantahan.” (Shahihul Jami’, nomor 5633)

20. Ketika Anda bergantung pada keduniaan, menyibukkan diri dengan urusan dunia, dan merasa tenang dengan dunia. Orientasi Anda tidak lagi kepada kampung akhirat, tapi pada tahta, harta, dan wanita. Ingatlah, “Dunia itu penjara bagi orang yang beriman, dan dunia adalah surga bagi orang kafir.” (Muslim)

21. Ketika Anda senang mengucapkan dan menggunakan bahasa yang digunakan orang-orang yang tidak mencirikan keimanan ada dalam hatinya. Sehingga, tidak ada kutipan nash atau ucapan bermakna semisal itu dalam ucapan Anda.

Bukankah Allah swt. telah berfirman,Dan katakanlah kepada hamba-hamba-Ku: ‘Hendaklah mereka mengucapkan perkataan yang lebih baik (benar). Sesungguhnya setan itu menimbulkan perselisihan di antara mereka. Sesungguhnya setan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia’.” (Al-Israa’:53)

Seperti inilah seharusnya sikap seorang yang beriman. Dan apabila mereka mendengar perkataan yang tidak bermanfaat, mereka berpaling daripadanya dan mereka berkata: ‘Bagi kami amal-amal kami dan bagimu amal-amalmu, kesejahteraan atas dirimu, kami tidak ingin bergaul dengan orang-orang jahil.’” (Al-Qashash:55)

Nabi saw. bersabda, “Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah berkata yang baik atau diam.” (Bukhari dan Muslim)

22. Ketika Anda berlebih-lebihan dalam masalah makan-minum, berpakaian, bertempat tinggal, dan berkendaraan. Gandrung pada kemewahan yang tidak perlu. Sementara, begitu banyak orang di sekeliling Anda sangat membutuhkan sedikit harta untuk menyambung hidup.

Ingat, Allah swt. telah mengingatkan hal ini, "Hai anak Adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) mesjid, makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan.” (Al-A’raf:31). Bahkan, Allah swt. menyebut orang-orang yang berlebihan sebagai saudaranya setan. Karena itu Allah memerintahkan kita untuk, Dan berikanlah kepada keluarga-keluarga yang terdekat akan haknya, kepada orang miskin dan orang yang dalam perjalanan, dan janganlah kamu menghambur-hamburkan (hartamu) secara boros.” (Al-Isra’:26)

Rasulullah saw. bersabda, “Jauhilah hidup mewah, karena hamba-hamba Allah itu bukanlah orang-orang yang hidup mewah.” (Al-Silsilah Al-Shahihah, nomor 353).

________________________________________________________________-

Sumber: www.dakwatuna.com


Sedangkan diri ini lagi memerlukan pemantap iman~


Tak kisah bahasa apa pun artikel ini, janji dapat banyak sikit selepas membacanyer.. =)

08 Julai 2009

Syurga Cinta

Bismillah..



Alhamdulillah.. Selesai saya menonton movie ini di youtube sahaja. Mudahnya sekarang. Dek kerana mengikuti perkembangan artikel terbaru di Saifulislam.com, maka oleh kerana movie ini yang menjadi penarik perhatian saya untuk membaca, saya menontonnya juga. Well, pasti ada sedikit kontranya. tetapi, marilah sama2 mengambil iktibar daripada movie tersebut, kan? Hu2.. Sebelum ni saya menonton cerita Changeling. Juga movie yang pernah Ustaz Abu Saif masukkan dalam entry beliau. Apa pun, selamat menonton Syurga Cinta. Tak dapat saya kupas dengan lebih lanjut kerana ada pengupas yang sangat saya kagumi, sila ke Saifulislam.com.
06 Julai 2009

Pembelahan Bulan; Kala Malam 14 Rejab 1430

Pembelahan Bulan

Mahir Abdullah: Baiklah, mengenai pembelahan bulan; apakah terbukti secara saintifik apa-apa yang memastikan bahawa bulan telah terbelah ..?Abdul Majid Az-Zindani: Ya, tentu sahaja ada, sekarang di London ada seorang Inggeris nama beliau David Moses Pidscock iaitu Presiden Parti Islam Britain sekarang ini.

Mahir Abdullah: Pidcock, ada “s”, tapi yang sebetulnya Pidcock.

Abdul Majid Az-Zindani: Pidcock ..

Mahir Abdullah: Saya tahu mengenai beliau ..

Abdul Majid Az-Zindani: Ah! MasyaAllah! Baik, Alhamdulillah, jadi awak sudah mengenali beliau, David Moses Pidcock berkata: “Ianya menjadi sebab pengislaman saya, bahawa saya mendengar atau saya menghadiri perbahasan yang berlaku di antara tiga dari ahli astronomi Amerika dengan sekumpulan ahli sains Britain di siaran televisyen Britain, maka berkata pihak Britain kepada pihak Amerika: “Berapa bilion dolar telah kamu habiskan untuk sampai ke bulan, apa yang kamu bawa pulang? Apakah kamu membawa pulang kepada kami hanya sekadar batu-batu? Batu-batu ini, apakah nilaiannya sama dengan berjuta-juta dolar yang telah kamu habiskan?” Pihak Amerika bimbang akan rosak nama mereka di hadapan penonton mereka di Amerika dan Eropah lantas mereka menjawab: “Tidak, kami tidak naik ke bulan untuk sebab itu, akan tetapi kami naik ke sana untuk mengkaji satu realiti yang membingungkan kami, sesungguhnya kami mendapati bahawa bulan pernah terbelah dua dan bahawa setiap belahan telah terpisah dari belahan yang satu lagi, dan kedua-dua belahan tersebut telah kembali semula dan terpateri kembali. Bukti kami terhadap perkara tersebut ialah rangkaian bukit-bukit yang bercantum di antara satu sama lain .. bukit-bukit yang saling terpateri ini, pada waktu ia kembali bercantum semula, telah berlaku kepadanya gelinciran, maka bukit tersebut terjadi [padanya], belahan bukit ini bercantum dengan belahan bukit yang lain, belahan bukit yang lain [pula] bercantum dengan belahan bukit yang satu lagi, dan begitulah kesemua bukit-bukit tersebut” .. belahan-belahan bukit yang berada di rangkaian bukit-bukit di sebahagian arah, mereka dapati ianya terkedepan daripada pasangannya dan belahan-belahannya yang satu lagi menjadi terkebelakang dan ia merupakan dari perkara yang menunjukkan .. menunjukkan mereka bahawa bulan telah terbelah dan ianya merupakan mukjizat bagi Muhammad -صلّى الله عليه وسلّم- yang mana Al-Quran telah mencatatkannya di dalam firman-Nya Taala :

{اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ وَانْشَقَّ الْقَمَرُ ! وَإِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ}

[Hampir Kiamat dan terbelah bulan, dan jika mereka nampak tanda [kebesaran], mereka berpaling dan mereka kata - ia- merupakan sihir yang berterusan][1]

__________

[1] Surah Al-Qamar 54: 1

____________________________________________________________________________________________________________

Sumber: http://www.permaya.org/

Tanggal 14 Rejab 1413, lahirlah seorang bayi, jam 3.10 pagi. Azan. Bunyi pertama yang diperdengarkan.. Di sini diri dilahirkan, di sini juga gambar dipukul.. Smileys(emoticon ini takde kaitan kait mengait langsung dengan apa2, sekadar hiasan =P) Jarang orang ingat tarikh lahir qamaryy.. Birthday tahun syamsyiahAnda bagaimana pulak? Carik2.. Smileys


Tertukar kamera low kualiti.. Malam 14 Rejab.. Huhu..