24 Oktober 2010

Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak

Keputusan:

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.

  2. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalahdibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.

  3. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.

    Sumber


    Bismillah

    Semasa berada di tingkatan 4, Guru saya pernah memberitahu, mengikut fatwa, inai haram dipakai kerana bercorak macam tatu.

    "Hah, risau pelajar perempuan dengar inai tak boleh pakai time kawen," katanya. Lebih kurang.

    Huh, kalau ditenung lama-lama, cantik juga kalau jari-jemari ini berinai. :-) Tapi peraturan di Ma'ahad tidak membenarkan pelajar berinai, kecuali ada masalah kesihatan. Adakala terasa malu juga kalau berinai kerana kebiasaannya orang yang berkahwin saja jari2nya merah menyala dek inai.

    Keputusan carian ini agak melegakan hati saya. Jadi, tak perlu risau lagi kalau nak berinai, yek? Ikut batas2 yang telah digarislah yek! ^_^

2 ulasan:

زهرة حلوة berkata...

Bismillah.
salamu'alaykum..dik,hm..kdg kala blh timbul fitnah jg..
tp mcm akak,pki 3jari ja kt tgn kiri..
dr jari manis..smpi jri tgh..
da ad org pk da brtunang..hehe..
walhal pki suka2 gak la..hoho..
tp mgkn gak blh elakkn gngguan org kn?
hm..tp tu la akak pn rujuk gak pndgn2 mzhb mngenai inai ni..

syukran ya dik.. ^^

Awrapurnama berkata...

shukran ukhti zahrah.
mungkin org tu yg fikiran terlalu kreatif.
ada org pakai sbb nak ubatkn jari.
kan2.
mg dpt brkonsi ilmu ye!
^_^