bismillah Pictures, Images and Photos
13 Mac 2010

bermula solat ghaib berjemaah

Perginya Sheikhul Azhar, Sheikh Tantawi, al fatihah. Status di YM, facebook, blog dll menyatakan pengkhabaran pemergian beliau. Ketidaksangkaan, ketidakpercayaan, kegumaman, keralatan (serta byk lg ke..ke..ke..ke) dan pelbagai perasaan yg timbul.




Jumaat- 12 Mac 2010, sehari selepas acara merentas desa peringkat ma'ahad (yg dimaksudkan di sini, kaki sudah sakit2). Setiap hari jumaat pelajar2 Ma'ahad Ar-Rahmah akan berkumpul di surau ma'ahad, membaca surah yasin beramai-ramai. Kelihatan pelajar2 berpusu-pusu menuju ke surau, masuk ke dalam surau dengan langkah kaki kanan, membaca doa, memenuhkan ruang kosong di dalam surau, bersalaman antara rakan2 seperjuangan. Bacaan yasin diketuai oleh salah seorang pelajar tingkatan 5.

Usai doa dibaca, hari itu terus dimeriahkan dengan majlis ilmu: taman syurga: tazkirah yg disampaikan oleh al fadhil tuan mudir. bersempenakan keputusan STAM dan SPM yg baru keluar (Alhamdulillah, peratusan tahun demi tahun semakin meningkat), tuan mudir memberi tazkirah berkisar ttg hidup sbg seorang pelajar, membina keyakinan, meningkatkan semangat. pelbagai tips telah dikongsikan. motivasi demi motivasi telah disampaikan.

Tazkirah sudah mencapai tahap penurunan dan menghampiri kepada peleraian (ala2 sastera bhs melayu). kami, pelajar Ma'ahad diberitahu agar bersiap2 untuk menunaikan solat ghaib yg bakal diimami oleh Ust Khairi. benar, kebanyakan guru2 lepasan Universiti al Azhar. Senior2 kami juga sedang menuntut di sana. jadi, solat ghaib diadakan bg mendoakan ulama' yg disanjungi ini.

Pelajar2 bersiap2 utk mengangkat wudu'. drpd yg senior hingga sekecil2 junior. Alhamdulillah, mereka didedahkan dgn ilmu solat ghaib ini.

"Kak, solat ghaib tu apa? nak bace apa?" -kelu saya dibuatnya..

Pada masa yg sama, kawan2 bersyukur krn solat ghaib dilaksanakan dgn hanya berdiri (kebanyakan mereka sakit2 kaki selepas merentas desa solok gaung, alangkah mahu duduk pun sudah mengeluh).

Seqadar itu perkembangan yg mampu disampaikan. serasa saya, solat ghaib ini pertama kali diadakan sejak saya bersekolah di sana. solat jenazah, Alhamdulillah, sudah lazim bagi banin. nampaknya perlu mendalami ilmu solat ghaib. kelak mudah andai terjadi apa2 =)

Oh.. ini takrifan solat ghaib secara ringkas, rujuk: http://www.iluvislam.com/

1 ulasan:

Nilesh Ku Mahapatra berkata...

Hey,It is a nice blog i relay read your post so very funny,But azkirah sudah mencapai tahap penurunan dan menghampiri kepada peleraian (ala2 sastera bhs melayu). kami, pelajar Ma'ahad diberitahu agar bersiap2 untuk menunaikan solat ghaib yg