07 Januari 2009

Hukum Sambut Birthday

Memandangkan esok genap umur saya ke dot dot dot, saya terfikir, boleh ke sambut birthday? Nak beri hadiah, ucap tahniah ka?? So saya surf tadi dan hasil yang sya jumpa:-


Assalamualaikum….

Saya ingin bertanya apakah hukumnya menyambut hari lahir secara besar-besaran dengan meniup lilin dan memotong kek disertai dengan lagu selamat hari lahir. Adakah ia bercanggah dengan cara Islam atau tidak?

jawapan:

Para fuqaha’ sejak dulukala (bila Birthday Nabi saw (Maulid) disambut bermula abad ke 4H), tidak sepakat mengenai hukum birthday: ada yg keras mencegahnya dan ada yg mengharuskan kerana ia adat sahaja.
Kami memilih pendapat Prof Dr al_Imam Abdallah Yusof alQaradawi dari Dhoha, Qatar, mujtahid yg masih hidup dan menyaksikan karenah birthday ini (Islam Online):
Dr Qardhawi menggesa umat Islam meninggalkan amalan ini kerana ia tidak significant kerana peningkatan umur bukanlah suatu yg ganjil dan luarbiasa atau suatu achievement yg sukar diperolehi. Lebih dari 6 bilion umat manusia meningkat umurnya saban tahun dan ia bukanlah suatu yg perlu disambut kerana peningkatan umur ini terlalu rutin dan proses tabi’iy saban tahun sahaja.
Lazimnya kita membuat kenduri atau sambutan kesyukuran bila kita dapat mencapai sesuatu kejayaan yg jarang2 dicapai oleh orang lain. WaLlahu a’alam

P/S: Birthday dibawa masuk oleh Kerajaan Fatimiyah di Egypt pada abad ke 4 H dan kemudian di Iraq (Mosul) oleh Syaikh Umar bin Muhammad bin Malla. Buku Maulid yg pertama dikarang oleh Hafiz bin Dahiya dgn jodol atTanweer fi Mawlidil Basyirin Nadzir. Maulid (Birthday) ini kemudian disambut oleh sultan dan pemerintah dan akhirnya umat Islam semakin menjadi-jadi menyambut upacara ini (Prof Syurbasyi, yas-aluunak)


Hmm.. nampaknye saye sendiri kena tanya ustaz saya esok kat maahad.. He2.. Memandangkan ada yang kata harus, saya rsa xsalah ucap tuk diri sendiri dlu.. He2.. Ni yang masihinyer, tahun hijrah ada lagi..


myspace comments

"Semoga Dengan Meningkat Umur Aku, Meningkatlah Amalku, Meningkat Pekertiku, Meningkat Ketaatanku, Meningkat Ketaqwaanku, Meningkat Keimananku, Ilmuku, Kesungguhanku Belajar, Beribadah, Meningkat Dari Semua Aspek Yang Positif"
Amiin..
Photobucket

3 ulasan:

Ibnurashidi berkata...

Salam..

Sebagai tanda untuk berdoa dan tidak melakukan perkara kemaksiatan tidak ada masalah..membuat kenduri kesyukuran bukanlah perkara yang diharamkan. Elok sangat kalau buat jamuan sedekah kawan-kawan. Sekurang-kurangnya dapat pahala. Ukhwah juga bertambah erat dan saling mendoakan kebahagiaan umur masing-masing. Juga untuk muhasabah diri.

p/s : lama tak datang komentar?kalau mahu linkkanlah blog ana sekali.

Awrapurnama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Awrapurnama berkata...

wsalam wbt

jazakallah..slmt dtg ke teratak yg xseberapa ni..shukran krn sudi brkongsi ilmu..

p/s: blog ibnurashidi.blogspot dah ok sgt..nk komen ap lg yeh? :D
shukran, telah di link kan..