10 Ogos 2009

SETIAkawan

bismillah..

to all my pren.

sungguh sy menginginkan kawan yang setia. 'kamu jadila kawan yang setia supaya kamu dapat kawan yang setia'. berulang ayat, kata kebanyakan orang. semangat setiakawan xsemestinya utk kawan. bahkan sesiapa yang kita kenal. sesiapa yg kita aggap kawan. yg kita ajak berbual, sembang, teman. bagi sy la, kan.Smileys



beginila yg kita mesti laksanakan.


kawan yg setia pasti tidak akan menceritakan aib kawannya kpd orang lain.

kawan yg setia pandai menyimpan rahsia kawannya.Smileys

kawan yg setia xakan berpaling tadah.

kawan yg setia akan sedia membantu walaupun susah senang.

kawan yg setia akan berpesan/ menasihati kawannya drpd terus lalai dengan dunia.

kawan yg setia pastila selalu mengambil berat hal kawannya, menyenangkan/ mententeramkan hati kawannya. Smileys

kawan yg setia pasti takut jika kawannya terjebak dlm kemaksiatan.

kawan yg setia mendoakan kawannya agar berjaya.

kawan yg setia percaya pada kawannya.

kawan yg setia banyak bersabar dengan kawannya.Smileys

dan macam2 sifat mahmudah kawan yg bole je kita contohi, kisah Baginda Rasulullah SAW dan sahabat Baginda, Saidina Abu bakar As Sidiq


Kami kawan~ (hmm?)

paling koman pun, mesti kita nakkan seseorang yang bole kongsi masalah kita. ahli kongsi gelap pun ramai kawan yg mereka percaya hinggakan kegiatan mereka tak diketahui polis. budak ponteng kelas pun ada kawan yang dipercayai supaya rancangan ponteng kelas tak terkantoi. andai kita tak ada pun sifat2 di atas, ade sikit2 ja mungkin, tapi cuba muhasabah diri balik.Smileys



bermaafanlah selalu, jgn segan utk bermaafan. persediaan kalau2 ajal sampai dah, kan. siapa tahu.

cuba rasa rahsia anda dibocorkan oleh kawan sendiri. malu, geram. pekung kita kawan sebarkan. mesti terasa dikhianati, kan. atau masa senang bole la duduk sama2, masa susah hilang entah ke mana. sedih. perasaan dipermainkan. cuba rasa lagi kalau tak da sape kisah kita buat ape pun, pandai2 la hidup. tak da sapa nak mendorong. Smileyshidup orang tak amik tahu, mati pun, xde sape kisah.

kalo kawan kita tu curang? sabarla. yg penting kita da laksanakan tugasan kita sebagai kawan. Allah yg nilai.

kalau dipendekkan, marila kita jadi kawan yang setia. jangan segan utk jd budak baik (skema?). peduli kata org. sebab kita menuju ke arah kebaikan! smg perkongsian ini dapat membuka mata2 mereka yg merasa kawan itu tak penting, dan jg kpd yg ingin menjadi kawan yg baik. sy nak jadi setiakawan.Smileys


ucapan penaja utk semua kenalan2ku. kpd mereka yg sy invite dari yahoo mssgr. daripada yg ada pertalian darah sampai la xde. hu2.. kakak2, adik2, kawan2. smg aku dapat jadi kawan, teman, sahabat, rakan dll yang SETIA. tiada kamu, bagaimanalah diriku ini. kehadiranmu setidak-tidaknya dapat mewarnai hidup ini.

*jangan suka mencarut, @ membiasakan diri dengan perkataan kotor.
Justify Full

3 ulasan:

pencinta bahasa berkata...

salam..
zati pun sahabat akak kan?
semoga berkekalan ukhwah yang dibina..=D

shahadah berkata...

salam..akak pn kawan ain kan..insyaallah..kita jadi kawan yg baik (^_^)

Awrapurnama berkata...

pencinta bahasa,

Wsalam wbt. amiin, smg ukhwan yg trbina berkekalan. suma2 kawan kita. hu2.. tq zati, sudi mnjadi sahabatku.. =)


ukhtie shahadah,

kan sgt la tu. berkawn biar beribu, kan. kwn yg baik dan persaudaraan kakak adik yg baik. iAllah.. =)