03 Ogos 2009

virus ini memberi pengajaran apa ya?

Abtadiul kalami wal hadisi..
Bismillah..



semoga kabar baik2 kepada semua pembaca.

pagi ni jalan cam besa. berbaki sehari sebelum ummi habis cuti sempena kolej tempat beliau kerja kena tutup utk tempoh seminggu disebabkan virus bahaya bernama H1N1. bersiaplah aku ke maahad. heboh2 jgk pasal kejadian himpunan yg dikatakan haram pada 1 ogos kemarin. semburan pemedih mata, mandi free, kena singgah balai, kerugian peniaga. bla3.. dll.

sampai maahad~ kawan aku da turun dari bas. aku tunggu, jalan sama2 dengan kengkawan ke kelas. masih hangat lagi topik H1N1. seorang kawan berkata:

"mak ite kata H1N1 ni (mungkin) nak suh orang pakai purdah dan hapuskan babi."

a ah ek (gaya melaka), ye tak ye jgk. kufikir, mungkin zaman kebangkitan Islam nanti, ramai yang berniqob, babi2 pun dah habis. termasuk le babi2 yg betimbun kat melaka ni. sebelum ni aku ada baca kat satu blog pasal orang yang berpurdah/ berniqob beruntung sebab da awal2 buat persedian. xpayah la lagi pakai mask.

hari isnin, hari orang mula kerja dan bersekolah. aku menjadi pengerusi majlis dalam perhimpunan pagi tadi.

"tanpa membuang masa saya menjemput guru yang bertugas pada minggu ini utk menyampaikan ucapan, tafadhal."

dalam ucapan beliau, harapan penuntut2 xda la masalah/ hal selama beliau bertugas. beliau mengingatkan semua agar menjaga kesihatan. apatah lg baru2 (lama da) ni virus H1N1 sampai melaka sehingga mengakibatkan kematian. aku berlindung pada Allah. hakikatnya, penyakit lebih bahaya ialah N1R1. kuwang3. dah nama pun pengerusi majlis, maka sekalian hadirin aku dapat perhatikan. sorang penuntut siap memakai mask. kufikir, bagus budak ni amik langkah berjaga-jaga. hmm.

usai perhimpunan, kudekati budak tadi. sudah ada yang menerjah budak ni dengan mcm2 soalan. pelik, semua orang xpakai, dia surang pakai. mmg bagus.

kesimpulannya, jaga2lah diri anda. mencegah tu memang la teramat baik daripada merawat. an?

Jantung sihat Pictures, Images and Photos

*sempat sembang xkosong dengan sahabat, agak2 kalu nak hapuskan babi, rasa kesian pun ada. nanti generasi akan datang langsung xsempat jumpa babi. kenal babi dalam buku dan kamus2 haiwan jer. mungkin para saintis dan pakar akan suntik babi ni supaya xmembiak dengan banyak. hadkan pembiakan babi. sekor babi betina beranak sekor. ok? (najis mughalazhah: babi dan anjing)

*100% caya mesia arus perdana? muak aku dengar semalam. utusan meloya lar kata orang.. Photobucket

wahai semua. mulalah aku bertungkus lumus. exam mampir. najah inshaAllah..

3 ulasan:

mahabbah berkata...

a ah ek..
org johor pun mnguna kan itu.. ("^_^=)

..::بشرى::.. berkata...

mmg nk suh pakai purdah pun...haha,baru2 ni tempahan utk purdah arab naik mendadak...taakut H1N1 la ni...huhu,tp insyallah yg beli tu bagus2 belaka,ikhlas krn Allah

Awrapurnama berkata...

mahabbah,
ek eleh,? org johor memang guna.. ehhe.. bila la nk bercuti ke johor smbil mnggunakan bunyik 'ek'.. huk2..

Busyra,
trima kasih busyra. =) mmg pky purdah ni relevan la kan. kan. apa2 pun, jgn la kita brfikir memakai purdah menyusahkan. tp org yg memakai yg menyusahkan dirinya..