01 Oktober 2009

perasaan dan pertimbangan kes dia yg begitu


jangan selalu marah, nanti cepat tua..
(ntah sumber maner kome dpt..)

andai ada yg menyakiti kamu. kamu dapat sabar x?

terus, baru kejap ada yg memerli diri. amboi, sedap mulut kau?? entahlah. ingatla silap kita pada org. fikir baik org pd kita ya. ade ke dia buat baik ngn aku?? erm, husnuzhan je la. kalau melampau sangat, ape salahnya tegur. even guru dengan anak murid.

so dapat sabar ke x?

terus, jumpa kawan. jumpa yg lebih tua. minta nasihat. agar diberi pertimbangan. ada yg positif. yg suruh hudud. balas setimpal, mandatori. fikir jangka msa panjang. kalau tindakan melulu, kelak nyesal xtentu fasal. imej kamu gak tercalar. malu. dia memang da tentu malu la wat aku gtu.. haha.. kalau marah, duduk la kamu. diam sebentar. sejukkan hati. kan hati org mukmin tu sentiasa tenang.

jgnlah benci sesama muslim. tapi.. die da melampau.. sakit ati aku.. iya. ikutkan hati, macam tu la perasaannya. letakkan kebencian itu pada maksiat yg dia lakukan.

org paling kuat ialah org yg dpt thn kemarahan dan sabar w/pun pd masa tu dia berhak marah. wow.. aku harap aku berjaya.. inshaAllah, kamu akan berjaya.

haha.. aku balas balik.. fadan muka.. sapa suruh carik fasal.. aik, kamu ni. sy berpendapat agar kamu balas dgn tindakan yg bijak. xberlarutan, sgt terkena pada batang hidungnya. hehe, sy plk da terikut tulisan merah. mg dia akan menginsafi. tgk jg siapa sasaran kamu.

semoga cenderung pada cara yg terbaik!

______________________________
watak di atas hasil temubual antara *** dgn ***.
kelihatan, ayat yg berwarna merah lebih mengikut perasaan..
maafla kalau tidak mendapat apa2 istifadah, manfaat drpd penulisan kali ini..
sy harap tidak..

4 ulasan:

jamilah berkata...

salam ain..bestnye penulis ni bercerita...kagum2~~mcm majalah RIO cra awk bercerita..sy suke penulisan mcm ni..hehe

Awrapurnama berkata...

Wa'alaikumussalam wbt..
syukran2..
segala pujian kpd Nya..
malu sy dibuatnya.. =)
penulis RIO tu ape yer?
haa smg jamilah pun trus success dlm penulisan..
success dunia akhirat..
slmt mmbaca! =)

jamilah berkata...

http://majalahrio.blogspot.com/ us ubaidillah ni pernah dtg ceramah kat sk sy..best sgtttttt..dy lah penulisnye...=)

Awrapurnama berkata...

to jamilah,

ye ker? sy rajin skit baca novel us ubaidillah ni.. thanks 4 sharing.. ;)