18 Mei 2009

Motivasi Diri Menjelang Exam

video
Dh tgk dah? Gamilah2.. Walaupun video ni dah ramai tahu, tapi memang cukup tuk motivasi diri ni.. Jakun jgk tgk pak arab kecek Kelate.. Hafaz 10 p.p setiap hari selama 6 bulan, belajar wat ayat selama 6 bulan, praktikkan bm 9- 10 tahun.. Hye gtu la kalau orang nak majukan diri..
http://emo.huhiho.com

Bismillah..
Salam imtihan sume? Cam na stakat ni? Muhasabah semula usaha kita yep. Alhamdulillah.. Selamat untuk hari pertama imtihan. Ada 9 hari lagi. 21 madah lagi yang perlu ditempuh. Di musim imtihan ini, ramai saje yang memberi kata-kata semangat pada saya. Semoga kata2 tu bukan sekadar kata2, bukan disimpan dalam kepala otak saja, tapi menjadi inspirasi untuk terus belajar dan berjaye.. Umi abah, guru2, kakak2, kawan2, dan semua! Trimass atas sokongan padu anda!http://emo.huhiho.com

Skit Tips Seblah Mata utk Calon2 Imtihan;

-Masuk ke dewan mula dengan bismillah, langkah kaki kanan, dan cari keberkatan2 yg blh membantu kita dalam imtihan sat lagi.

-Harap anda semua membuat persediaan yg rapi, bawak semua kelengkapan alat tulis termasuk ubat-ubatan dan first aid. Kalo pinjam sana sini, ini akan mendatangkan kemarahan. Hi2.. Ini akan mengganggu kawan2 anda yang nak jawab soalan dan mungkin oleh sebab kita yang minta pinjam pen, pembaris, pemadam dll idea jawapan kawan anda hilang. Ish2 kasihan..
Kisah sebenar~ Blur!
'Ain, pinjam stepler, Ain, ada ubat pensel tekan x? Ain, ada ubat stepler x? Ain, ada ubat? Ain, ada tisu?'
Haih.. Jgn cop awal2 orang tu kedekut, kalau bukan time imtihan, satu periuk dia bagi pinjam. Fikirla, kawan anda sedang menjawab imtihan penting ni..

-Rajin2 tanya pengawas peperiksaan kalau ada yang tak jelas. Mana tahu dia murah hati nak bagi klu. Tapi kalau muka dia macam nak makan orang, sebaiknya duduk diam2. Kerana jelingan pengawas peperiksaan mampu melumpuhkan mood menjawab kita. He2..
Kisah sebenar~ Cikgu ni ape.. tak paham la.. (smbil trsyum kambing)
Cikgu: Kan kita dah belajar bab ni, ada 5, itu la saya ajar awk berbual.. bla3 (secara tak sedar guru terbagi klu)

-Rasa2 dah habis menjawab tu, walaupun ada yang tak habis, buat2 muka konfiden dan senyum kat kawan2 sebelah anda yang sdg sibuk menjawab. Siapa tahu berkat sedeqah senyuman anda akan mendatangkan jawapan di saat2 akhir.. (Dengan sym surang2 blh mencetuskan idea2 jawapan) Aiseh kena pada diri.. Sym suran2 ke dlm dewan? Haih..
Kisah sebenar~
Kawan: eh, ko dah siap da? Ni soalan ni aku xdpt. (smbil menunjukkan kertas jawapan) Ape ek?
Kadang2 bila tgk kerenah kawan kita menjawab, teringat masa dalam kelas belajar bab itu ini, pelajaran ke sekian sekian. Secara tak langsung jawapan akan mari..

Gtu la sedikit sbyk tips yg dpt dikongsi. Ape pun, formula bila lupa ialah selawat. Mujarab. Kena yakin la yep.. Buat yg tersilap sikit, ter'blur', jawapan tak mari, harap anda banyak2 tawakal. Cuba untuk dan tumpu untuk madah imtihan seterusnyer.. Jangan putus harapan!http://emo.huhiho.com


Syukran Kak Sal.. :-)

Tiada ulasan: