30 Mac 2009

Mengenali Autisme


Alhamdulillah, sempat saya kongsikan bersama seorang kakak yang belajar di sebuah Institut Perguruan tentang kanak-kanak khas yang mengelami 'autisme'. Sia meninjau masalah kanak-kanak khas di sekolah-sekolah. Kakak ni berada di cc masa tu. Tak dapat chatting lama. Teruja saya mendengarnye. Semoga diolog kami dapat memberi manfaat kepada pembaca.

Akak: tadi akak wat kajian pasal budak autisme
Saye: zutisme? (siap salah eja)
Akak: dy ada masalah bahasa
Saye: woo.. (tak tau ape-ape.. nganga mulut je)
Akak: nama masalah tu ekolalia
Saya: masalah bahasa camner? (tuk kepastian lagi)
Akak: autisme tu budak yang suke bersendirian n macam duduk dalam dunia dy sendiri
Akak: dy tak suke cakap (bercakap)
Akak: tapi suke jerit-jerit

Akak: ekolalia tu pengulangan
Akak: ape yang kite cakap dy ulang je
Saya: dia dalam idup dia
Saya: contohnyer camne dia ulang?

Akak: macam..kite tanye 'adik dah makan ke blom??'
Saya: pastu?
(sabar.. sabar)
Akak: dy pun ikot 'adik dah makan ke blom'... dengan nada yg sama
Saya: eik (pelik-pelik)
Saya: kenape jadi macam tu ye

Akak: ntah la
Akak: diorang tak reti cakap sangat

Akak: arahan hanya paham 2 suku kata

Akak: contohnya duduk
Akak: dy duduk la
Akak: kalu ayat panjang dy tak paham
Akak: 3 yang dy ajuk 2
Akak: eyh typing error plak

Saya: hehe
(gelak plop)

Akak: 2 yang dy ajuk 2

Saya: dia ajuk balik ek
Saya: hehe

Saya: tak sangka ain, ada (juga) masalah camni..

Akak: ada sorang cikgu nak halang dy dari jerit cikgu tu ajar dy berzikir
Akak: n dy pun berzikir

Akak: sampy budak autisme kat kelas sebelah pun hafal ayat tu

Saya: wow..
Saya: bagusnya..

Akak: budak yang hafal tu budak india
Saya: hehe
Saya: kira akak dah tengok macam-macam masalah ye

Saya: macam best je kaji masalah budak-budak tu (ye la)

Akak: agak la
Akak: kalu bdk sindrom sgt penyayang

Akak: dorang ske pegang tangan akak

Akak: dorang yg belai tangan akak

Akak: huhu


Kemudian perbualan kami berakhir. akak minta izin untuk berundur. mahu pulang rumah. Semoga dengan sedikit catitan ini dapat meluaskan lagi ilmu kita.. InshaAllah.
Allahu'alam.. Subhanallah..

Tiada ulasan: